Tommy Rustad, norsk bilsportutøver. Han startet sin racerkarriere med karting, før han gikk over til rallycross og bakkeløp. Han kan vise til 6 norske mesterskap i både rallycross og bakkeløp i perioden 1989–1991, og et nordisk mesterskap i rallycross i 1991. Tommy Rustad skiftet så over til baneracing og siktet ut i Europa. Etter varierende suksess ute i Europa (blant annet i italiensk Formel 3 og et mesterskap i Renault Spider Cup), kom Rustad igjen tilbake til biler med innebygde hjul. 

Tommy Rustad startet sin standardbilkarriere på asfaltbaner i en Renault Laguna i det britisk standardbilmesterskapet – BTCC (British Touring Car Championship), en serie med biler og førere av høyeste kvalitet. Motstandere var blant annet Alain Menu, Jason Plato, Rickard Rydell, Gianni Morbidelli, James Thompson, Yvan Müller og Matt Neal. Resultatet ble en 16. plass og såkalt «independent champion».

Etter en kort karriere i BTCC gikk ferden videre til STCC, det svenske standardbilmesterskapet. I en fabrikks-Nissan ble han svensk mester i 2000.

Etter dette konkurrerte Rustad i ETCC i en Nissan Primera (det europeiske standardbilmesterskapet), for senere å vende tilbake til STCC i en Opel Astra. Etter et mellomår i rallycross og en tredjeplass i mesterskapet, ble det igjen STCC og Opel. Men det var først med et sete i Volvos fabrikksteam at Rustad ble en vinner i STCC igjen. Han vant mesterskapet i 2009.

Sesongene 2014 og 2015 kjørte Tommy Rustad fullt i EM i rallycross. I en VW Polo R ble Rustad europamester med 3 løpseire av 5 mulige i 2015. Før 2016-sesongen skiftet Rustad team og bilmerke (til Peugeot 2018), og i 2016- og 2017-sesongen ble han henholdsvis nummer 4 og 5 i europamesterskapet for klassen Supercars. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.