Boeing 307 Stratoliner
SDASM Archives.

Boeing 307 Stratoliner var et amerikansk firemotors langdistanse passasjerfly som ble utviklet av Boeing parallelt med bombeflyet B-17 Flying Fortress. Det satte nye standarder for passasjerkomfort, men var ingen kommersiell suksess.

Historie

Stratoliner fløy første gang 31. desember 1938. Det var med noen små endringer utstyrt med vingene, motorene og halepartiet til B-17, og ble utstyrt med et helt nytt skrog med trykk-kabin. Bare ti ble produsert, hvorav ett gikk tapt før det kunne leveres. Av de ni flyene ble tre levert til Pan American, fem til Trans World Airlines og ett til Howard Hughes, som kjøpte opp Trans World Airlines for å slippe å vente til Boeing hadde oppfylt kontrakten på seks fly til selskapet og beholdt det første av disse til privat bruk.

Under andre verdenskrig ble flytypen brukt som transportfly fra 1942 til 1944 av den amerikanske hærens flyvåpen, hvor det fikk betegnelsen C-75.

Stratoliner forble i kommersiell drift i flere år etter krigen. Pan american brukte flyet frem til 1948, og Trans World Airlines brukte flyet frem til 1951. Stratoliner var i kommersiell bruk med flyselskapet Royal Air Lao frem til 1968.

Spesifikasjoner

SA-307B Stratoliner, varianten som ble brukt av Trans World Airlines, var utstyrt med fire Wright Cyclone nisylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 900 hestekrefter. Flyet hadde et mannskap på fem og kunne transportere 33 passasjerer.

  • Vingespenn: 32,61 meter
  • Lengde: 22,66 meter
  • Maksimal startvekt: 19 050 kilogarm
  • Marsjfart: 354 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 3846 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg