Boeing 307 Stratoliner, amerikansk firemotors langdistanse passasjerfly basert på bombeflyet Boeing B-17 Flying Fortress. Flytypen satte nye standarder for passasjerkomfort, men var ingen kommersiell suksess.

Stratoliner fløy første gang 31. desember 1938. Utstyrt med vingene og motorene til B-17, med noen små endringer, ble det utstyrt med et helt nytt skrog med trykk-kabin. Bare 10 ble produsert, hvorav ett gikk tapt før det kunne leveres. Av de ni flyene ble tre levert til Pan American, fem til Trans World Airlines og ett til Howard Hughes, som kjøpte opp Trans World Airlines for å slippe å vente til Boeing hadde oppfylt kontrakten på seks fly til selskapet og beholdt det første av disse til privat bruk.

Under den annen verdenskrig ble flytypen brukt som transportfly fra 1942 til 1944 av den amerikanske hærens flyvåpen, hvor det fikk betegnelsen C-75.

Stratoliner forble i kommersiell drift i flere år etter krigen, blant annet fløy tre franskregistrerte Stratolinere, som de eneste sivile fly som fikk lov, mellom Hanoi og Saigon under Vietnamkrigen.

SA-307B Stratoliner, varianten brukt av Trans World Airlines, var utstyrt med fire Wright Cyclone nisylindrede stjernemotorer med en ytelse på 900 hk hver, hadde et mannskap på fem og kunne transportere 33 passasjerer. Vingespenn 32,61 m, lengde 22,66 m, maksimal startvekt 19 050 kg, marsjfart 354 km/t, rekkevidde 3846 km.

  • Bowers, Peter M.: Boeing Aircraft since 1916, Putnam Aeronautical Books 1989

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.