Boeing 377 Stratocruiser er et amerikansk firemotors langdistanse passasjerfly. Det var basert på transportflyet C-97 Stratofreighter, som igjen var utviklet fra bombeflyet B-29 Superfortress.

Stratocruiser fløy første gang 8. juli 1947, og gjennomførste første regulære ruteflygning med flyselskapet Pan Am 1. april 1949 på ruten San Francisco–Honolulu. I alt ble 55 fly bygget, alle nærmest identiske teknisk sett men med store forskjeller i innredning og passasjerkapasitet. Hovedkabinen kunne innredes for opptil 100 passasjerer, og en kabin på underdekket hadde i tillegg kapasitet for opptil 14 passasjerer. I de mer luksuriøse innredningene var kabinen på underdekket normalt utstyrt med en bar og salong.

Etterhvert som jetfly tok over passasjertrafikken fikk mange Stratocruisere en ny karriere som fraktfly. Blant de mest nevneverdige er de ombygde Pregnant Guppy, brukt for å frakte rakettdeler til Cape Canaveral, Super Guppy, som ble brukt av Airbus for å frakte flydeler, og Mini Guppy.

Boeing 377 Stratocruiser var utstyrt med fire Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major 28-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 3500 hk.

  • Vingespenn: 43,05 m
  • Lengde: 33,63 m
  • Maksimal startvekt: 67 132 kg
  • Marsjfart: 547 km/t
  • Rekkevidde: 6 759 km
  • Bowers, Peter M.: Boeing Aircraft since 1916, Putnam Aeronautical Books 1989
  • Hewson, Robert: Boeing Stratocruiser, Airlife Publishing Ltd, Shrewsbury, 2001

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.