Faktaboks

Norsk Bicyclefabrik
Offisielt navn
Norsk Bicyclefabrik A/S
Forretningsadresse

Svingen 20, Kristiania (Oslo)

Stiftet
1896
Nedlagt
1902
En av de tidligste modellene fra Norsk Bicyclefabrik, NVM 00-G-08961

Sykkel av typen landevegsracer, med merkenavnet National. Produsert i 1896 av Norsk Bicyclefabrik i Christiania. Sykkelen har i en årrekke tilhørt Einar Støp-Bowitz. Han samlet på sykler og drev sykkelverkstedet "Den Rustne Eike" i Oslo. Sykkelen har vært brukt i utstillingen "Trill Rundt" ved Norsk vegmuseum i perioden 2010-2013.

Av /Norsk vegmuseum/Statens vegvesen.

Norsk Bicyclefabrik var en fabrikk i Kristiania (Oslo) som var det første forsøk på fabrikkmessig produksjon av sykler i Norge. Fabrikken produserte også motorsykler. Driften ble innstilt etter få år.

Historikk

A/S Norsk Bicyclefabrik
A/S Norsk Bicyclefabrik, nedenfor Ekeberg i Oslo.
Av /Norsk teknisk museum.

Selskapet ble startet i 1896 av Georg Schou, E. Valeur Dahl og L.K. Dahl, som skjøt inn beskjedne 10 000 kroner hver i en liten fabrikk i Urtegata 43 på Grønland i Kristiania. Schou, som var bedriftens leder, skal ha bodd i USA en periode og sett sykkelproduksjon på nært hold der. De traff godt i en tid der sykkelen for alvor ble populær både som idrett og transportmiddel, og utenlandske fabrikker opplevde en eksplosiv vekst. De skaffet seg en tomt i Svingens Gade 20 for å bygge en ny stor fabrikk. Svingen var del av eiendommen Nordre Munkehagen og lå i hovedsak mellom Ekebergveien og Ryenbergveien. Til byggingen ble det hentet inn aksjekapital på nærmere en halv million kroner. Bygningen ble tegnet av arkitekt Eduard Carlén.

Fabrikken ble omtalt i en begeistret reportasje i tidsskriftet Hver 8. dag som kalte den «et sanatorium av en fabrikk» med store lyse lokaler med både overlys og store vinduer med utsikt over byen, gassfyrt sentralvarmeanlegg, god lufting og plass til arbeidere som skulle produsere 1500 sykler i året ved hjelp av moderne amerikanske maskiner og presisjonsutstyr som mikrometre som skulle sikre nøyaktighet i produktet.

Eierskifte

Produksjonen av sykler under merket «National» kom i gang i 1899, men kort tid etter oppstart ble over 50 arbeidere tatt ut i streik. Dette året inntraff også det store eiendomskrakket i Kristiania, og store deler av innskuddskapitalen i fabrikken kom fra eiendomsspekulasjon. De opprinnelige eierne måtte gi opp, og disponent Schou reiste tilbake til USA.

Nye eiere kom inn anført av industrimannen C.N.A. Solberg og med Ing. Christian Sundt som leder. Trolig er dette den eldste av Brødrene Sundt, som også hadde verktøymaskinindustri i Oslo. Fabrikken satset med økt sykkelproduksjon, forsøk med motorsykler, ambisjoner om bilproduksjon og forsøk på å ta alle slags oppdrag som kunne fylle fabrikken. Sykkelmerket ble populært, og et antall på 2000 i året tilsvarte 25 prosent av innenlandsmarkedet. De vant også anbud på salg av sykler til Hæren. Fabrikken gikk likevel konkurs i 1902. Sykkelmerket National ble overtatt av en dansk forhandler, trolig brukt på importerte sykler eller deler som skal ha blitt satt sammen i Oslo. Merket forsvant på 1920-tallet.

Viking Remfabrikk overtar

Viking Remfbrikk i Ekeberg-skrenten, ca. 1960

Fabrikkbygningen ble solgt, først til en svensk tekstilfabrikk, AB Johnson i Göteborg, for oppstart av bomullsveveri. Det er usikkert om denne kom i gang. I 1909 overtok det nystartede Viking Remfabrikk lokalene, som holdt det gående der til den ble overtatt av Norsk Remfabrikk på Vaterland på 1970-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur på Nasjonalbiblioteket:

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg