Mosambik har en rik og variert musikkultur, og liten grad av urbanisering har bidratt til at lokale tradisjoner i stor grad er holdt ved like. I nord merkes den islamske påvirkningen i form av ornamentert enstemmig sang, enstrenget fele og daira (tamburiner). I den sentrale delen finnes en rekke komplekse musikkformer for xylofon og tommelpiano (mbira, ndimba, njari, og nyonganyonga), dessuten mange strenge- og blåseinstrumenter. Særlig berømt er chopifolket for sine ensembler med opptil 30 timbila (xylofoner) i fem størrelser, perkusjonsinstrumenter og dansere som også synger. Sentrale utøvere her er Venancio Mbande og Eduardo Durão Lamussene.

Den «klassiske» sjangeren mgodo kan med hensyn til kompleksitet og omfang sidestilles med en stor opera eller symfoni. Siden musikken er gehørbasert, ledes og koordineres en fremførelse av orkester- og danseledere ved hjelp av et sinnrikt audiovisuelt kommunikasjonssystem.

Trommeensembler finnes overalt, med fra tre til et dusin trommer stemt i ulike toneleier, ofte med slappere skinn enn de mere kjente vestafrikanske djembene, noe som gir en mørkere klang og lavere volum. Trommer spiller også en dominerende rolle sammen med andre instrumenter og i forbindelse med dans og sang. Horn, ben- og trefløyter og en slags ocarina er særlig vanlig blant gjetere.

 Marrabentamusikken har stadig blitt mer populær i Mosambik og er i dag den mest kjente musikkstilen fra Mosambik internasjonalt. Marrabenta er en fusjon av vestlig populærmusikk og mosambikansk tradisjonsmusikk med lokale, gjerne egenproduserte, instrumenter. Marrabenta fikk sitt internasjonale gjennombrudd med Orchestra Marrabenta Star de Moçambique som ble dannet i 1979 og som turnerte Europa og andre deler av verden. Mange av de mest populære musikerne i Mosambik i dag startet sin karriere i denne gruppen, som Stewart Sukuma.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.