Sangere i Basse (Gambia) av . Begrenset gjenbruk

Musikk i Afrika

Det maliske «ørkenblues»-bandet Tinariwen under en konsert i Tyskland i 2010
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Dejmbe fra Vest-Afrika har fått stor internasjonal utbredelse.
Av .
Lisens: CC BY 3.0

Afrika er et kontinent med rike og mangfoldige musikktradisjoner. Musikk med opphav i Afrika har hatt en grunnleggende betydning for den historiske utviklingen av de viktigste sjangrene i den internasjonale populærmusikken, fra blues og jazz til pop, rock og hiphop.

Faktaboks

også kjent som:

afrikansk musikk

Begrepet «afrikansk musikk» brukes vanligvis om tradisjonsmusikk og lokale former for populærmusikk i Afrika sør for Sahara. I Nord-Afrika dominerer musikk influert av arabisk kultur, som ikke blir omtalt her.

Tradisjonsmusikk

Ett sett batátrommer i tre ulike størrelser, som brukes i yorubatradisjonen i Nigeria. Tradisjonen dyrkes også på Cuba, i Puerto Rico og USA. 2019.
Av .
Lisens: CC BY-SA 4.0
Wolof-musikere spiller i bryllup i Dakar i Senegal. Fem ulike sabar-trommer har hver sin komplementære rytme. 2009
Wolof-musikere
Kvinner i Njawara i Gambia som synger og spiller kalebass-tromme. 2006

Noen musikalske kjennetegn har stor utbredelse i musikktradisjoner sør for Sahara. Trekk som gjerne fremheves som afrikanske, er:

I tillegg fremheves ofte musikkens sentrale funksjon i sosiale og rituelle sammenhenger, og den nære forbindelsen til fysisk aktivitet, som i dansemusikk og arbeidssanger.

Instrumenter og musikkformer

Den historiske utviklingen av musikktradisjoner i Afrika er påvirket av kulturell kontakt mellom folkegrupper gjennom migrasjon, handel, kolonisering og misjonering. Innflytelsen fra arabisk musikk er betydelig i Vest-Afrika, Sahelområdet og langs kysten av Øst-Afrika. I de tidligere britiske koloniene er det en vesentlig påvirkning fra europeisk kirkelig sang. Handelsruter over havet bidro til utviklingen av nye hybride musikksjangere i Afrika. Taarab i Tanzania er påvirket av indisk musikk, og morna-sjangeren på Kapp Verde-øyene bygger på portugisisk fado. Strengeinstumentet valiha kom over havet fra Indonesia til Madagaskar der det i dag betraktes som nasjonalinstrument.

I afrikanske musikktradisjoner finner vi mange særpregede instrumenter og musikalske uttrykk. Trommer finnes i utallige størrelser og utforminger. Den opprinnelig vestafrikanske djemben har blitt et populært instrument med internasjonal utbredelse. Trommemusikk med en svært kompleks polyrytmikk finnes blant annet i folkegruppene ewe i Ghana og wolof i Senegal og Gambia. Balafon og andre xylofoninstrumenter finnes i mange utgaver over store deler av kontinentet. Det samme gjelder de mange variantene av lamellofoner (mbira, sanza). Kora er den store harpen til griotene i mandinka-tradisjonen, med en virtuos spilleteknikk. Ellers finnes mange varianter av strykeinstrumenter, horn, fløyter, luttinstrumenter, harper, lyrer, musikkbuer og diverse perkusjonsinstrumenter.

Sangen i de fleste afrikanske musikktradisjoner er monofon, ofte strukturert som vekselsang. Polyfone tradisjoner finnes blant annet hos folkegruppene san i Kalahari og shona i Mozambik og Zimbabwe. Aka og andre folkegrupper i Sentral-Afrika har en spesiell polyfon vokalmusikk basert på stemmelyder. I flere land finnes folkelige kortradisjoner med flerstemt sang basert på europeisk kirkelig korsang og lokale musikktradisjoner, som for eksempel isicathamiya-sangen i zulu-kulturen i Sør-Afrika.

Flere afrikanske musikktradisjoner dyrkes i dag i Latin-Amerika, mer eller mindre endret eller omformet i møter med annen musikk. Blant musikkulturene med de sterkeste tradisjonelle afrikanske trekkene er capoeira i Brasil, candombe i Uruguay og yoruba-musikken på Cuba. Den afrikanske innflytelsen har ellers vært grunnleggende i utviklingen av moderne latinamerikansk musikk. Rytmeinstrumenter i samba (agogo, reco-reco, chocallo) og salsa (congas, bongos, maracas, guiro) stammer alle fra Afrika.

Populærmusikk

Det Tanzanianske bandet Damian Soul under Sauti za Busara, en festival for afrikansk musikk som arrangeres årlig på Zanzibar.
Av .
Miriam Makeba var en av de viktigste afrikanske musikerne på 1900-tallet og fikk tilnavnet Mama Afrika. Hun ble kjent i Sør-Afrika og USA i løpet av 1950-tallet. Apartheid-regimet forbød etterhvert musikken hennes, og fra 1960 levde hun i eksil utenfor Sør-Afrika.
Av /Reuters.

Den urbane afrikanske populærmusikken bygger ofte på tradisjonelle rytmer og instrumenter sammen med påvirkninger fra vestlig populærmusikk og afrikansk-amerikansk musikk. Chimurenga-musikken i Zimbabwe, som spilte en betydelig rolle i kampen mot apartheid, tok i bruk mbiraens rytmer på moderne bandinstrumenter. Mbalax i Senegal og Gambia er en moderne populærmusikk basert på rytmene fra sabar-trommene. Kongolesisk rumba og soukous bygger på karibiske sjangere. Marrabenta i Mosambik er en fusjon mellom vestlig populærmusikk, portugisisk sang og lokale rytmer. På 1960-tallet og framover kom den populære sjangeren afrobeat, basert på en fusjon mellom storbandmusikk og lokale rytmer fra Nigeria. Afrobeats (med s) bygger på nyere internasjonal populærmusikk som hiphop og R&B. Denne sjangeren ble utviklet i Nigeria, Ghana og London fra 2000-talllet og har nådd et bredt internasjonalt publikum.

Afrikansk populærmusikk omfatter ellers sjangere som afro-jazz, jive, kwela, highlife og juju.

Artister

En rekke sangere og musikere fra afrikanske land har oppnådd stor internasjonal anerkjennelse. Stella Chiweshe og Toumani Diabaté har brakt henholdsvis mbiraen og koraen til et internasjonalt publikum. Hugh Masekela var en framstående jazz-trompetist. Noen av de mest kjente innen populærmusikk er Miriam Makeba, Manu Dibango, King Sunny Ade, Fela Anikulapo Kuti og hans sønn Femi Kuti, Salif Keita, Ali Farka Toure, Youssou N'Dour, Angélique Kidjo, Wizkid og Baaba Maal.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Agawu, V. K. (2003). Representing African music : postcolonial notes, queries, positions. New York: Routledge.
  • Bebey, F. (1975). African Music – A Peoples Art. Westport: Lawrence Hill and Company.
  • Chernoff, J. M. (1979). African rhythm and African sensibility – aesthetics and social action in African musical idioms. Chicago: University of Chicago Press.
  • Nketia, J. H. K. (1986). The music of Africa. London: Gollancz.

Kommentarer (2)

skrev Rebekkka Nessa

Når oppstod musikken? svar kjapt plz

svarte Hallvard Godal

Det korte svaret er for hvertfall 50.000 år siden. Jeg kan eventuelt komme tilbake med mer utdypende svar senere.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg