Massemedier i Kambodsja, 10 nasjonale dagsaviser på khmer utgis i Kambodsja; alle bortsett fra én utkommer i Phnom Penh. Den største, Rasmei Kampuchea (Kambodsjas lys, grunnlagt 1993) har et opplag på ca. 18 000. I tillegg finnes det en del ukeaviser og magasiner. De engelskspråklige avisene The Cambodia Daily (grunnlagt 1993) og Phnom Penh Post (grunnlagt 1992, dagsavis fra 2008) utkommer begge i hovedstaden seks dager i uken. Regjeringen innførte i 1995 en presselov som innebærer at journalister kan bli straffet for å skrive artikler som truer landets nasjonale sikkerhet og stabilitet.

Kambodsjas nasjonale radio, etablert 1978, Vithyu Cheat Kampuchea, er kontrollert av departementet for presse og informasjon. Den har innenlandssendinger på khmer, i tillegg til utenlandssendinger på bl.a. engelsk, fransk, vietnamesisk, laotisk og thai. I 1991 etablerte partiet FUNCINPEC en egen radiostasjon, Ta Promh, og i 1994 startet forsvaret sin egen radiokanal. Med hjelp fra Vietnam fikk Kambodsja en egen statlig fjernsynskanal i 1983, Television Kampuchea (TVK). I tillegg er det fem andre fjernsynskanaler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.