Marburgerskolen var en tysk nykantiansk retning grunnlagt av Hermann Cohen ved universitetet i Marburg. Andre fremtredende medlemmer var Paul Natorp, Ernst Cassirer og Nicolai Hartmann.

Faktaboks

Uttale
mˈarburgerskolen

Mens den andre fremtredende nykantianske retningen på samme tid, nemlig den badenske skolen med Wilhelm Windelband og Heinrich Rickert som fremragende representanter, beskjeftiget seg med kulturvitenskapelige emner, konsentrerte Marburgerskolen seg hovedsakelig om erkjennelsesteoretiske, metafysiske og naturvitenskapelige problemer.

For Marburgerskolen var erkjennelsesteori ensbetydende med vitenskapsteori. En viktig ambisjon lå i å fortolke Kants transcendentale estetikk og analytikk som en idealistisk teori om erfaring. Erfaringens objekt ble betraktet fra en metodisk idealisme, noe som gjorde at objektet gikk opp i det erkjennende subjektet.

Blant sentrale verker regnes blant annet Cohens Logik der reinen Erkenntnis (Den rene erkjennelsens logikk) og Ethik des reinen Willens (Den rene viljens etikk)fra henholdsvis 1902 og 1904, samt Cassirers Philosophie der symbolischen Formen (De symbolske formenes filosofi)utgitt i årene 1924 til 1929.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ollig, Hans-Luwig. Der Neukantianismus. Stuttgart 1979.
  • Sieg, Ulirch. Aufstieg und Niedergang des Marburger Neukantianismus. Die Geschichte einer philosophischen Schulgemeinschaft. Würzburg 1994.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg