Aérospatiale CM.170 Magister, fransk toseters treningsfly, verdens første operative jetdrevne treningsfly.

Magister ble opprinnelig utviklet og produsert av Fouga frem til 1958 da Fouga ble tatt over av Potez, som igjen ble tatt over av Sud Aviation i 1967 før sistnevnte ble en del av Aérospatiale i 1970. Prototypen fløy første gang 23. juli 1952, og flytypen ble og produsert på lisens i Finland, Tyskland og Israel. I alt ble 929 eksemplarer produsert.

Varianter av CM.170-1 Magister inkluderer CM.170-2 og -3 Super Magister med blant annet kraftigere motorer, som senere fikk betegnelsen CM.173, CM.175 Zéphyr, som ble produsert for den franske marinen, og IAI Tzukit, som er en israelsk forbedret variant av den opprinnelige CM.170-1.

CM.170-1 Magister er utstyrt med to turbojetmotorer med en ytelse på 3,92 kN hver, og kan utrustes med to 7,5 mm mitraljøser og opptil 100 kg bomber eller raketter. Vingespenn 12,12 m, lengde 10,06 m, maksimal startvekt 3300 kg, toppfart 715 km/t, største operasjonshøyde 36 089 fot (11 000 m), rekkevidde 925 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.