Konsultasjonsavtalen mellom Regjeringen og Sametinget fra 11. mai 2005 er et virkemiddel for å oppfylle Norges folkerettslige forpliktelser  til å konsultere urfolk, jf. ILO-169 artikkel 6. Sametinget, eller andre berørte samiske grupper, interesser eller organisasjoner, har etter denne bestemmelsen krav på å delta aktivt på alle stadier av beslutningsprosessene, og krav på å ha en reell mulighet til å påvirke beslutningenes innhold. Avtalen ble godkjent av Sametinget 1. juni 2005.

Ved kongelig resolusjon 1. juli 2005 ble det stadfestet at ”Prosedyrer for konsultasjoner mellom statlige myndigheter og Sametinget” skal gjelde for hele statsforvaltningen. Formålet med prosedyrene er å bidra til en praktisk gjennomføring av statens folkerettslige forpliktelse til å konsultere med urfolk, jf. punkt 1. Målet med konsultasjonsprosedyren er å oppnå enighet jf. punkt 1 og 6. Det skal avholdes faste halvårige møter mellom Sametingspresidenten og statsråden for samiske saker  og mellom Sametinget og det interdepartementale Samordningsutvalget for samiske saker hvor man planlegger ulike prosesser, jf. punkt 5.

Konsultasjoner kan medføre at saksbehandling og beslutningsprosesser blir mer tidkrevende. Vedtak vil imidlertid i ettertid ha større grad av legitimitet, noe som vil sikre smidigere og raskere gjennomføring av de aktuelle tiltakene. Konsultasjonsprosedyrene forplikter ikke bare staten, men også Sametinget som må være aktivt, gi svar innen gitte frister, vurdere hvilke prosesser som er de viktigste for samisk kultur og så videre. Staten kan ikke ensidig velge å ikke følge konsultasjonsprosedyrene. Dette gir Sametinget stor grad av medbestemmelsesrett, i alle fall over prosessene i forkant av tiltak.

Konsultasjonsavtalen er en  viktig milepæl og har stor betydning for samenes medbestemmelsesrett i saker som berører dem. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.