Gyda Christensen

Gyda Christensen av Ukjent/KF-arkiv ※. Gjengitt med tillatelse

Gyda Marthe Kristine Christensen var en norsk skuespiller, instruktør og teatersjef, i tillegg til at hun var en pioner i utviklingen av en norsk ballettradisjon.

Hun debuterte i 1894 på Christiania Theater, og i 1899–1920 var hun ved Nationaltheatret. I tillegg til sin skuespillergjerning gjorde hun en betydelig innsats som danser og skaper av den første norske ballett mens hun var ved dette teateret. Det neste avsnittet av karrieren hennes falt på Centralteatret i 1920–1928, hvor hun i høyere grad fikk utfolde sine evner som skuespiller.

Fra 1928 var innsatsen hennes uløselig knyttet til Det Nye Teater, hvor hun var skuespiller, konsulent og i 1939–1945 også teatersjef. Først og fremst arbeidet hun hele tiden som instruktør. Hun har, fremfor noen annen, gitt teateret den lette og intime kammerspilltonen som er blitt dets særpreg.

Rollene hennes spente fra fremmedartede russiske kvinner, for eksempel Varvara i Høstens fioliner, over realistiske norske sceneskikkelser som Nora i Ibsens Et dukkehjem, til Shaw-roller som Eliza i Pygmalion og tittelrollen i Candida.

Gyda Christensen var gift med ingeniøren Georg Monrad Krohn, deretter med Halfdan Christensen og til sist med C. J. Hambro. Hun var mor til Lillebil Ibsen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.