Folland Gnat var et britisk enmotors lett jagerfly.

Historie

Folland Gnat T.1, toseters treningsfly. Denne varianten ble brukt i det britiske flyvåpenet
.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Gnat fløy første gang 18. juli 1955. Jagerflyet ble aldri tatt i bruk av det britiske flyvåpenet, som istedet brukte en toseters treningsflyvariant, men ble eksportert til Finland og India. I India ble Gnat også lokalt produsert av HAL, som også utviklet og produserte den videreutviklede varianten Ajeet. I alt ble 379 Gnat og 79 Ajeet produsert. I Finland var Gnat i bruk frem til 1972. Ajeet var i bruk i India frem til 1991.

Spesifikasjoner

Gnat var utstyrt med en Rolls-Royce Orpheus turbojetmotor (se flymotor) med en skyvkraft på 18,9 kilonewton. Flyets utrustning bestod av to 30-millimeter maskinkanoner og fire festemaster under vingene for bomber og raketter.

  • Vingespenn: 6,76 meter
  • Lengde: 9,07 meter
  • Maksimal startvekt: 3 976 kilogram
  • Toppfart: 1 118 kilometer i timen ved 20 000 fot (6 096 meter)
  • Største operasjonshøyde: 50 000 fot (15 240 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg