Bristol 167 Brabazon er et stort britisk åttemotors passasjerfly. Da det fløy første gang var det et av verdens største fly, men det ble kun fløyet som prototyp før det ble kansellert.

Bristol 167 Brabazon.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Brabazon ble utviklet og bygget av Bristol Aeroplane, og fløy første gang 4. september 1949. Flytypen var oppkalt etter John Moore-Brabazon, som ledet den såkalte Brabazon-komitéen. Komitéen var nedsatt for å vurdere behovene til Storbritannias sivile luftfart etter andre verdenskrig.

Brabazon var utstyrt med trykk-kabin, og var luksuriøst innredet med sovelugarer og salonger, foruten kino og bar. Brabazon ble bare bygget i ett eksemplar som aldri ble satt i regulær drift, ytterligere et fly planlagt utstyrt med turbopropmotorer ble aldri bygget ferdig, og hele prosjektet ble kansellert etter at alvorlige strukturelle feil ble oppdaget i den første prototypen.

Brabazon var utstyrt med åtte Bristol Centaurus 18-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 2500 hestekrefter. Disse var montert parvis og drev tilsammen fire sett med kontraroterende propeller. Flyet hadde en planlagt kapasitet for normalt 80–100 passasjerer.

  • Vingespenn: 70,10 meter
  • Lengde: 53,95 meter
  • Maksimal startvekt: 131 544 kilogram
  • Marsjfart: 402 km/t ved 25 000 fot (7620 meter)
  • Rekkevidde: 8853 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.