Bristol 167 Brabazon, stort britisk åttemotors passasjerfly, kun fløyet som prototyp.

Bristol 167 Brabazon.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. begrenset

Utviklet og bygget av Bristol Aeroplane, fløy Brabazon første gang 4. september 1949. Oppkalt etter Lord Brabazon of Tara, som ledet en komité nedsatt for å vurdere behovene til Storbritannias sivile luftfart etter den annen verdenskrig, den såkalte "Brabazon-komitéen". Flyet var innredet med sovelugarer og salonger, foruten kino og bar, på to dekk. Brabazon ble bare bygd i ett eksemplar som aldri ble satt i regulær drift, ytterligere et fly planlagt utstyrt med turbopropmotorer ble aldri bygget ferdig, og hele prosjektet ble kansellert etter at alvorlige strukturelle feil ble oppdaget i den første prototypen.

Brabazon var utstyrt med åtte Bristol Centaurus 18-sylindrede stjernemotorer, med en ytelse på 2500 hk hver, montert parvis som drev tilsammen fire sett med kontraroterende propeller, og hadde en planlagt kapasitet for opptil 180 passasjerer. Vingespenn 70,10 m, lengde 53,95 m, maksimal startvekt 131 544 kg, marsjfart 402 km/t ved 25 000 fot (7620 m), rekkevidde opptil 8853 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.