Boris Kaufman, russisk-fransk-amerikansk filmfotograf. Hans to eldre brødre, Dsiga Vertov og Mikhail Kaufman ble begge filmregissører og forgrunnsfigurer i den unge sovjetiske filmkunsten; selv slo han seg ned i Paris som filmfotograf. Her ble han engasjert av Jean Vigo , og var fotograf på dennes filmer Zéro de conduite (Null i oppførsel, 1933) og L' Atalante (1934). Flyttet til USA i 1942, der han de første årene arbeidet med dokumentar- og reportasjefilm. I 1954 ble han hyret av Elia Kazan til On the Waterfront (Storbyhavnen), og fikk en av filmens åtte Oscar-priser for sitt kameraarbeid. Kaufman ble etter hvert Sidney Lumet s faste fotograf, bl.a. i filmer som 12 Angry Men (12 edsvorne menn, 1957), Long Day's Journey Into Night (Lang dags ferd mot natt, 1962) og The Pawnbroker (Pantelåneren, 1965) - alle i svart-hvitt. I 1965 ble han også valgt til å filme Buster Keaton i dennes siste opptreden, kortfilmen Film .

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.