Boris Kaufman, russisk-fransk-amerikansk filmfotograf. Hans to eldre brødre, Dsiga Vertov og Mikhail Kaufman ble begge filmregissører og forgrunnsfigurer i den unge sovjetiske filmkunsten; selv slo han seg ned i Paris som filmfotograf. Her ble han engasjert av Jean Vigo , og var fotograf på dennes filmer Zéro de conduite (Null i oppførsel, 1933) og L' Atalante (1934). Flyttet til USA i 1942, der han de første årene arbeidet med dokumentar- og reportasjefilm. I 1954 ble han hyret av Elia Kazan til On the Waterfront (Storbyhavnen), og fikk en av filmens åtte Oscar-priser for sitt kameraarbeid. Kaufman ble etter hvert Sidney Lumet s faste fotograf, bl.a. i filmer som 12 Angry Men (12 edsvorne menn, 1957), Long Day's Journey Into Night (Lang dags ferd mot natt, 1962) og The Pawnbroker (Pantelåneren, 1965) - alle i svart-hvitt. I 1965 ble han også valgt til å filme Buster Keaton i dennes siste opptreden, kortfilmen Film .

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.