Boeing 314, amerikansk firemotors langdistanse passasjerfly (flybåt), en av de mest kjente av flytypene som opererte i flybåtenes storhetstid.

Boeing 314 fløy første gang 7. juni 1938, ble tatt i bruk av Pan American i regulær transatlantisk postrute fra 20. mai 1939, og i regulær passasjertrafikk fra 28. juni samme år. I alt ble 12 Boeing 314 produsert, hvorav ni ble levert til Pan American og tre til British Overseas Airways Corporation. Under den annen verdenskrig ble noen av Pan Americans fly først rekvirert av den amerikanske hærens flyvåpen, hvor det fikk betegnelsen C-98, og alle ble etter hvert overført til marinen hvor de fikk betegnelsen B-314. Etter krigen gjennopprettet Pan American trafikken med gjenværende Boeing 314 frem til 1946 før alle ble solgt til andre aktører hvor de var i bruk frem til 1949.

Boeing 314 var utstyrt med fire Wright Double Cyclone 14-sylindrede stjernemotorer med en ytelse på 1500 hk hver, hadde et mannskap på 10 og kunne frakte opptil 74 passasjerer. Vingespenn 46,33 m, lengde 32,31 m, maksimal startvekt 37 421 kg. marsjfart 295 km/t, rekkevidde 5633 km.

Etter opprinnelig registrering

  • Honolulu Clipper (Pan American, NC18601), til U.S. Navy, nødlandet etter motorsvikt, senket 4. november 1945
  • California Clipper (Pan American, NC18602), til U.S. Army Air Force desember 1941, U.S. Navy oktober 1943, Universal Airways 1946, American International 1947, World Airways 1948, hugget opp 1950
  • Yankee Clipper (Pan American, NC18603), til U.S. Navy 1941, sank etter nødlanding 22. februar 1943
  • Atlantic Clipper (Pan American, NC18604), til U.S. Navy, Universal Airways 1946, American International 1947 og demontert for reservedeler
  • Dixie Clipper (Pan American, NC18605), til U.S. Navy, Universal Airways 1946, American International 1947, World Airways 1948, tatt ut av bruk 1949, hugget opp 1950
  • American Clipper (Pan American, NC18606), til U.S. Army Air Force desember 1941, U.S. Navy august 1943, Universal Airways 1946, American International 1947, World Airways 1948, tatt ut av bruk 1949, hugget opp 1950
  • Bristol (BOAC, NC18607/G-ABGZ), til World Airways 1948, tatt ut av bruk 1949, sank etter storm 1951/52
  • Berwick (BOAC, NC18608/G-AGGA), solgt til opphugging 1949
  • Pacific Clipper (Pan American, NC18609), til U.S. Navy, Universal Airways 1946, sank under storm 3. februar 1947
  • Bangor (BOAC, NC18610/G-AGCB), solgt til opphugging 1950
  • Anzac Clipper (Pan American, NC18611), til U.S. Army Air Force desember 1941, senere U.S. Navy, Universal Airways 1946, American International, 1947, World Airways, 1948, tatt ut av bruk 1949, hugget opp 1951
  • Capetown Clipper (Pan American, NC18612), til U.S. Army Air Force desember, 1941, U.S. Navy august 1943, Universal Airlines 1946, American International 1947, nødlandet i Atlanterhavet 8. oktober 1947 og senket etter at besetning og passasjerer var reddet
  • Angelucci, Enzo & Matricardi, Paolo: World Aircraft 1918-1935, Sampson Low 1977
  • Banning, Gene: Pan Am's Clippers, s.152-167, Flightpath Volume 1, AIRtime Publishing Inc. 2003

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.