Boeing 314

Boeing 314
SDASM Archives.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Artikkelstart

Boeing 314 var et amerikansk firemotors langdistanse passasjerfly (flybåt). Det var en av de mest kjente av flytypene som opererte i flybåtenes storhetstid på 1930-tallet.

Faktaboks

Også kjent som

Yankee Clipper, Super Clipper, eller bare Clipper (som egentlig ble brukt i navnet på individuelle fly av flyselskapet Pan American)

Historie

Boeing 314 fløy første gang 7. juni 1938. Det ble tatt i bruk av Pan American i regulær transatlantisk postrute fra 20. mai 1939, og i regulær passasjertrafikk fra 28. juni samme år. I alt ble 12 Boeing 314 produsert, hvorav ni ble levert til Pan American og tre til British Overseas Airways Corporation.

Under andre verdenskrig ble noen av Pan Americans fly først rekvirert av den amerikanske hærens flyvåpen, hvor det fikk betegnelsen C-98, og alle ble etter hvert overført til marinen hvor de fikk betegnelsen B-314. Etter krigen gjennopprettet Pan American trafikken med gjenværende Boeing 314 frem til 1946 før alle ble solgt til andre aktører hvor de var i bruk frem til 1949. Den siste flygningen med Pan American var på strekningen HonoluluSan Francisco 9. april 1946.

Spesifikasjoner

Boeing 314 var utstyrt med fire Wright Double Cyclone 14-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1500 hestekrefter. Flyet hadde et mannskap på ti og kunne frakte opptil 74 passasjerer.

  • Vingespenn: 46,33 meter
  • Lengde: 32,31 meter
  • Maksimal startvekt: 37 421 kilogram
  • Marsjfart: 295 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 5633 kilometer

Individuelle fly

Boeing 314 brukt av det britiske flyselskapet BOAC
SDASM Archives.

Etter opprinnelig registrering.

  • Honolulu Clipper (NC18601) – levert Pan American 1. april 1939. Gikk senere til U.S. Navy. Flyet nødlandet etter motorsvikt, og ble senket 4. november 1945
  • California Clipper (NC18602) – levert Pan American 27. januar 1939. Gikk til U.S. Army Air Force i desember 1941, og deretter til U.S. Navy i oktober 1943. Flyet var i bruk med flyselskapene Universal Airways fra 1946, American International fra 1947 og World Airways fra 1948, før det ble hugget opp i 1950
  • Yankee Clipper (NC18603) – levert Pan American 27. januar 1939. Flyet gikk til U.S. Navy i 1941, og sank etter nødlanding 22. februar 1943
  • Atlantic Clipper (NC18604) – levert Pan American 18. mars 1939. Gikk senere til U.S. Navy. Flyet var i bruk med flyselskapene Universal Airways fra 1946 og American International fra 1947. Ble demontert for reservedeler
  • Dixie Clipper (NC18605) – levert Pan American 1. april 1939. Gikk senere til U.S. Navy. Flyet ble brukt av flyselskapene Universal Airways fra 1946, American International fra 1947 og World Airway fra 1948. Det ble tatt ut av bruk i 1949, og hugget opp i 1950
  • American Clipper (NC18606) – levert Pan American juni 1939. Flyet gikk til U.S. Army Air Force i desember 1941, og deretter til U.S. Navy i august 1943. Det var i bruk med flyselskapene Universal Airways fra 1946, American International fra 1947 og World Airways fra 1948. Det ble tatt ut av bruk i 1949, og hugget opp i 1950
  • Bristol (G-AGBZ/NC18607) – levert BOAC 13. april 1941. Solgt til til World Airways i 1948, og tatt ut av bruk i 1949. Flyet sank etter storm i 1951/52
  • Berwick (G-AGCA/NC18608) – levert BOAC 15. april 1941. Solgt til opphugging 1949
  • Pacific Clipper (Pan American, NC18609) – levert Pan American mai 1941. Gikk til U.S. Navy. Solgt til Universal Airways i 1946, og sank under storm 3. februar 1947
  • Bangor (G-AGCB/NC18610) – levert BOAC 15. juni 1941. Flyet ble solgt til opphugging i 1950
  • Anzac Clipper (NC18611) – levert Pan American juni 1941. Gikk til U.S. Army Air Force i desember 1941, og senere til U.S. Navy. Flyet ble brukt av flyseskapene Universal Airways fra 1946, American International fra 1947 og World Airways fra 1948, før det ble tatt ut av bruk i 1949, og hugget opp i 1951
  • Capetown Clipper (NC18612) – levert Pan American juni 1941. Gikk til U.S. Army Air Force i desember 1941, og deretter til U.S. Navy i august 1943. Flyet ble brukt av flyselskapene Universal Airlines fra 1946 og American International fra 1947. Det nødlandet i Atlanterhavet 8. oktober 1947 og ble senket etter at besetning og passasjerer var reddet

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Banning, Gene (2003): Pan Am's Clippers, sidene 152-167, Flightpath Volume 1, AIRtime Publishing Inc.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg