AutoPASS, elektronisk bompengesystem som drives av en rekke bompengeselskaper i regi av Statens vegvesen. Systemet ble først innført i Oslo, Trondheim, Hvaler og ved Rennfast-sambandet i Rogaland. Bakgrunnen for utskiftningen av tidligere systemer var at dagens radiofrekvenser i fremtiden skal frigis for digitalt fjernsyn. AutoPASS åpner for bedre internasjonal standardisering og for utvidet bruk, f.eks. til parkering, adgangskontroll og fergetrafikk.

Utskiftningen av ca. 600 000 bompengebrikker ved de fire første prosjektene skjedde i 2000. Det norske selskapet Q-free ASA (tidl. Køfri), som leverte de tidligere systemene, ble 1999 valgt ut som leverandør av AutoPASS. Per 1. februar 2004 er det 24 bompengeanlegg i Norge med AutoPASS-systemet.

Systemet omfatter nå også Øresundsbroen, Storebæltbroen, Mols-fergen og enkelte andre prosjekter i Danmark. I skandinavisk sammenheng kalles systemet easygo.

Se ellers http://www.autopass.no/Autopass+i+utlandet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

25. februar 2009 skrev Torjus Hauge

Systemet omfatter nå også Øresundsbroen, Storebæltbroen, Mols-fergen og enkelte andre prosjekter i Danmark. I skandinavisk sammenheng kalles systemet easygo. Se f.eks. http://www.autopass.no/Autopass+i+utlandet.



torjush

26. februar 2009 svarte Øyvind Reisegg

Takk for nyttig kommentar!



Hilsen Øyvind Reisegg

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.