Brooklyn Bridge, hengebro over East River mellom Brooklyn og Manhattan i New York City. Den har tre hengespenn, og var med sitt hovedspenn på 486 m verdens største bro da den stod ferdig i 1883. Byggearbeidene var meget vanskelige med ca. 20 dødsulykker i løpet av de 14 årene byggingen tok. En av de omkomne var konstruktøren av broen, John August Roebling. Arbeidet ble videreført av hans sønn Washington Roebling, som også ble hardt skadet og invalidisert.

Brooklynbroen utmerker seg ikke bare ved sin størrelse, men også ved sin arkitektur, og som et pionerarbeid for utviklingen av brobyggingskunsten. Den regnes som arketypen på en moderne hengebro. Byggingen av broen vakte stor oppmerksomhet, ikke bare blant ingeniører; f.eks. spaserte Bjørnstjerne Bjørnson over catwalken (opphengt gangbro) i 1881 og skrev imponert hjem til Dagbladet.

En hengebro er en myk konstruksjon som svaier under belastning. Ved åpningen var det fullt av folk på broen. Noen kjente svaiing og begynte å rope ut varsel om at broen var i ferd med å falle ned. Det oppstod panikk, og 12 fotgjengere ble trampet i hjel.

Broen er fortsatt et velkjent landemerke i New York og fører daglig en stor trafikkstrøm over elven. Brooklyn Bridge har gjennom årene vist seg som en svært varig konstruksjon som har tålt overgangen fra hestetransport og elektrisk forstadsbane til tung biltrafikk godt. Broen var gjenstand for kun rutinemessig vedlikehold helt til 1953, da dekket ble forsterket.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.