Sjøveisreglene er et sett regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 1. desember 1975. Den viktigste delen av reglene er de internasjonale sjøveisregler, fastsatt ved Konvensjon om internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen (COLREGs) vedtatt i 1972 (i kraft 1977) av medlemsstatene til den Internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO). Av de mest sentrale reglene kan nevnes plikten til å holde utkikk, til alltid å gå med sikker fart, regler for å unngå sammenstøt, vikeplikt og bruken av trafikkseparasjonssystemer.

Dessuten inneholder sjøveisreglene en del særskilte regler for norsk innenlandsk farvann. I sjøveisreglene finnes regler om lanterneføring og andre lyssignaler, om lydsignaler i tåke og liknende, og ved vikemanøvrer, om styring og seilas med mer. Se også styringsreglene.

Sjøveisreglene vil stå sentralt ved fastleggelsen av culpanormen i sammenstøtsaker. I KNM Helge Ingstad-saken dømte Gulating lagmannsrett vaktsjefen på fregatten KNM Helge Ingstad til 60 dagers fengsel for uaktsom navigering i strid med sjøveisreglene om utkikk, sikker fart og bestemmelser om å unngå sammenstøt.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg