Jernbaneverket, tidligere statlig selskap innen jernbane, som var i drift 1996–2016. Selskapet ble etterfulgt av Bane NOR og Jernbanedirektoratet.

Jernbaneverket hadde som sine viktigste oppgaver å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde det norske jernbanenettet. Det hadde også ansvar for styringen av togtrafikken, noe som blant annet betød å fordele ledig sporkapasitet til de forskjellige togselskapene og å tilpasse deres ruteønsker til det til enhver tid tilgjengelige jernbanenett. Jernbaneverket sto for den daglige togledelsen og dermed for nødvendig forandring ved forsinkelser og for informasjon til publikum på stasjonene.

Elisabeth Enger var direktør fra 2008 til 2016.

Jernbaneverket var delt i fire avdelinger: banedivisjonen, utbyggingsdivisjonen, trafikk- og markedsdivisjonen og staben til jernbanedirektøren. Per 31. desember 2012 var det cirka 4000 ansatte fordelt på et stort antall spesielle yrkesgrupper.

Historikk

Jernbaneverket ble opprettet 1. desember 1996, da Norges Statsbaner ble delt i en trafikkoperativ del (NSB) og en infrastrukturell del (Jernbaneverket). Frem til 1999 hadde de felles styre og administrerende direktør. Jernbaneverket var underlagt Samferdselsdepartementet og fikk bevilgninger over statsbudsjettet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Helge Ryggvik: Sporskiftet – Jernbaneverket 1996–2016 (ISBN 978-82-328-0121-3)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg