Værkart, kart som fremstiller de meteorologiske forholdene på et bestemt tidspunkt.

Værkart tegnes på grunnlag av samtidige (synoptiske) observasjoner hver tredje time – kl. 00, 03, 06 GMT osv., men mest fullstendig for hovedobservasjonstidene 00, 06, 12 og 18 GMT. De meteorologiske observasjonene, gjerne fra flere hundre stasjoner, blir tegnet inn ved hjelp av tegn, tall og symboler.

Situasjonen blir analysert, og ytterligere kartsymboler tegnes inn for å vise meteorologenes tolkning og forklaring av de faktiske observasjonene – fronter, trykkmønstre, nedbørområder o.l.

Til bruk for kortsiktig detaljvarsling tegnes det også værkart på grunnlag av timesmeldinger, de fleste fra flyplassene. Værets forventede utvikling i et gitt tidsrom blir i noen tilfeller vist med piler plassert i forbindelse med nedbørområder, lavtrykk o.l., men oftest i form av enkle, selvstendige prognosekart for faste klokkeslett.

Skydekket blir angitt ved utfylling av den ringen som markerer stasjonens posisjon; helt fylt: overskyet, halvfylt: delvis skyet osv. Et kryss i stasjonsringen markerer at skydekket ikke kan bedømmes pga. tåke.

Vindretningen er symbolisert med en pil som peker inn mot stasjonen. Tverrstreker på pilens venstre side angir vindstyrken; en halv strek står for 5 knop (2,5 m/s), en hel strek for 10 knop (5 m/s).

Temperatur er gitt i hele °C og finnes ovenfor og til venstre for stasjonsringen.

Været ved observasjonstiden er gitt ved symboler (se egen figur) plassert rett til venstre for stasjonsringen.

Værkart ble tidligere håndtegnet basert på fjernskrivermeldinger i tallkoder. I en periode ble det så benyttet plottemaskiner styrt av dataanlegg. I dag er hele prosessen digitalisert og en kan se værkartene på dataskjermer og velge ut den informasjonen som ønskes studert nærmere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.