Turboladning, et system som øker effekten på en forbrenningsmotor ved å blåse ekstra luft inn i sylinderne. Fordi mengden luft økes, kan også mengden brennstoff økes, og derved økes effekten uten å øke motorens størrelse. En turbolader drives av eksostrykket.

En gassturbin (derav "turbo") drevet av eksosstrømmen ut av motoren sitter på en felles aksel med en luftkompressor i inntakskanalen. Hastigheten på turbinakselen kan være 50 000 - 160 000 omdr./min. Luftkompressoren fungerer som en sentrifugalpumpe, og skaper et overatmosfærisk trykk (overladning) i inntakskanalen.

Systemet kan nyttes både på bensin- og dieselmotorer til alle bruksformål. Bare en liten andel av bensinmotorer er turboladet, mens de fleste dieselmotorer er turboladet (noe avhengig av bruksformål). Turboladning er spesielt egnet for dieselmotorer, dels fordi en dieselmotor må ha et overskudd av luft for å forbrenne så noenlunde rent, dels fordi tilgjengelig eksostrykk til å drive turbinen er større på en dieselmotor.

Fordi den termiske virkningsgraden øker betraktelig hvis den innpumpede luften kjøles ned og dermed fortettes, er mange turboladede forbrenningsmotorer (derunder de fleste turbodieselmotorer) nå utstyrt med en varmeveksler som kjøler den innstrømmende luften i en mellomkjøler (intercooler).

Turboladning ble patentert av den sveitsiske ingeniøren Alfred Büchi i 1905 og kom i produksjon fra 1925. Systemet bygger på den enkle grunntese at motorens ytelse bestemmes av den tilførte mengde luft (egentlig oksygen) og brennstoff i motorsylindrene. Ved å øke lufttrykket som fyller opp sylindrene i innsugningstakten, kunne man tilføre desto mer brennstoff, og derved øke ytelsen betraktelig.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

14. februar 2012 skrev Grete Kjeller Johansen

Lars Hallstrøm Eriksen

Dette er bare en ide som jeg gjerne vil ha svar på om kan ha noen relevans.
Kan en luftturbin benyttes i EL-biler for å generere strøm?
D.v.s. nyttiggjøre lufttrykket når bilen er i fart.

Er takknemlig for svar.

Med vennlig hilsen
Grete Kjeller Johansen

15. februar 2012 svarte Lars Hallstrøm Eriksen

Nei, for turbinen vil bremse den passerende lufta og dermed øke luftmotstanden på bilen (bremse bilen). Faktisk ville man bremset bilen mer enn mengden elektrisk effekt man klarer å generere, fordi det ikke er mulig å få 100% virkningsgrad (man klarer ikke å omdanne all bremseeffekt til elektrisk effekt).

MVH,
Lars Hallstrøm Eriksen

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.