En spillutvikler er et selskap som utvikler dataspill. Ettersom dataspill er høyteknologiske består de fleste spillutviklere av personer fra en rekke ulike spesialfelt, som må samarbeide for å ferdigstille spillet.

Faktaboks

Også kjent som

spillstudio

Et annet ord for spillutvikler er spillstudio. Ordet spillselskap kan også brukes synonymt her, men dette begrepet kan også brukes for å omtale spillutgivere. Dette er selskaper som samarbeider med spillutviklere om administrative aspekter ved utgivelsen av spill, for eksempel markedsføring.

Begrepet «spillutvikler» kan også brukes om enkeltpersoner som jobber med å utvikle dataspill.

Størrelse og selskapsstruktur

Størrelsen på en spillutvikler kan variere enormt. De minste selskapene består av kun én person som har lært seg flere av de ulike spesialfeltene som kreves for å lage et spill, eller som bruker ressurser andre har utviklet allerede (gjennom spillmotorer) for å slippe å håndlage alt innhold selv. Middels store selskap består kanskje av noen titalls personer, mens de største kan bestå av hundrevis eller til og med tusenvis av personer.

Ulike spillutviklere kan bestå av mange ulike typer spesialiseringer, men grovt sett vil de fleste falle inn under en av tre kategorier: spilldesignere, kunstneriske designere og programmerere. Det finnes imidlertid mange underspesialiseringer under disse kategoriene. Hvilke underspesialiseringer som er aktuelle for ulike spillutviklere avhenger gjerne av hva slags sjanger spillene de lager tilhører, da ulike spillsjangre krever ulike typer kompetanser.

Spilldesignerne lager den overordnede skissen for hvordan spillet skal bli og som alle andre elementer i spillet skal passe inn i. Spilldesignerne har også ansvar for spillets regelverk og spillmekanikker, som til sammen kommer til å utgjøre spillets spillbarhet, altså det interaktive elementet i spillet. Dersom spillet har et narrativ har spilldesignerne gjerne også ansvaret dette, og for å sørge for at narrativet og spillbarheten står i stil til hverandre.

Kunstneriske designere har ansvaret for å skape spillets visuelle uttrykk, både konseptuelt og slik det faktisk ender opp med å se ut i spillet. Altså vil kunstneriske designere både ha ansvar for å tegne konseptkunst, og å omgjøre konseptkunst til digitale modeller som kan brukes i spillet. Innenfor denne gruppen finner man også personer som jobber med animasjon, altså med hvordan de digitale modellene vil se ut i bevegelse.

Programmererne har ansvaret for å skrive koden som spillet skal bestå av. Siden dataspill også er dataprogrammer, må alle konseptene til spilldesignerne og alle modellene og animasjonene til de kunstneriske designerne på en eller annen måte implementeres i spillets kode.

I tillegg til de ovennevnte rollene vil de fleste spillutviklere av en viss størrelse også bestå av administrative roller, som produsenter eller prosjektledere. Ofte vil man også ansette spilltestere, som prøver ut spillet før det er ferdig og gir tilbakemelding til utviklerne.

Uavhengige spillutviklere

De minste spillutviklerne er ofte uavhengige, altså ikke eid av et større selskap. Disse kalles gjerne indieutviklere (av engelsk «independent», altså uavhengig). Slike selskaper har stor kreativ frihet når de lager spillene sine, noe som gjør at spillene deres ofte blir særegne og at de kanskje henvender seg til et mer avgrenset publikum. I slike selskaper må flere personer ofte fylle flere roller, for eksempel ved at spilldesignere også jobber med programmering.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Naughty Dog. (u.å.). Current openings. [Arkivert 9. desember 2020]
  • CD Projekt Red. (u.å.). Jobs. [Arkivert 8. desember 2020]

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg