En spillutvikler, også kjent som et spillstudio, er et selskap som jobber med å lage dataspill. Et slikt selskap utvikler som regel spill fra idéstadiet til ferdig produkt.

Størrelsen på et spillstudio kan variere veldig. Enkelte selskaper kan bestå av kun én person, mens andre kan ha mange hundre ansatte. Et gjennomsnittlig stort spillselskap har vanligvis mellom 20-100 dedikerte spillutviklere.

En spillutvikler samarbeider ofte med en spillutgiver, som har ansvar for å markedsføre og distribuere spill.

En spillutvikler består som regel av mennesker med en rekke ulike spesialiteter. Hovedsakelig er selskapet bygget opp av designere, programmerere og kunstneriske artister. Designerne er ofte de visjonære bak et spillprosjekt. De har ansvaret for å utvikle spillets grunnleggende systemer. Ofte har de også ansvar for spillets narrative sider, som å skissere historien, skrive dialog og lignende.

Programmererne har det tekniske ansvaret i et spillstudio, og jobber således med å skrive kode, utvikle spillets fysikk, designe kunstig intelligens, opprette nettverksfunksjoner og lignende. Det er vanligvis programmererne som utgjør størsteparten av sammensetningen i et spillselskap.

De kunstneriske artistene jobber med å utvikle spillets visuelle uttrykk. Dette er tegnere, 2D-/3D-artister og animatører. Tegnerne lager gjerne konseptkunst som de digitale artistene konverterer inn i spillmotoren.

I tillegg består spillutviklere gjerne av lyddesignere, spilltestere og produsenter, som alle har egne ansvarsområder i utviklingsprosessen.

I de tilfellene der et spillstudio består av kun 1-5 utviklere, som er vanlig hos uavhengige utviklere, er det ofte enkelte i selskapet som jobber med flere av de ovennevnte ansvarsområdene på én gang.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.