spillmotor

En spillmotor er programvaren som utgjør de mest grunnleggende tekniske bestanddelene av et dataspill. Spillmotorer støtter komponenter som er felles på tvers av dataspill, som grafikk, lyd, nettverksfunksjonalitet, fysikksimulering, brukergrensesnitt, kunstig intelligens og mer. Spillmotoren blir dermed et fundament eller rammeverk for spillet man lager. Dette gjør at man ofte kan se se likheter mellom spill lagd i samme spillmotor.

Noen spillutviklere lager sine egne spillmotorer, men ettersom dette er svært ressurskrevende er det vanlig å bruke spillmotorer som andre selskaper har utviklet allerede. Dette gjør det mulig å dedikere flere ressurser til å realisere spillet sitt uten å måtte utvikle grunnleggende funksjoner. Dette koster som regel penger, for eksempel ved at utvikleren av spillmotoren krever en prosentvis andel av inntekten etter at spillet kommer i salg.

Eksempler på populære spillmotorer er Unreal Engine, Unity, Source, Gamemaker, Cryengine og Frostbite.

Variasjon mellom ulike spillmotorer

Alle spillmotorer har forskjellige styrker og svakheter, slik at ulike spillmotorer egner seg bedre til å utvikle bestemte typer spill sammenlignet med andre. Én spillmotor kan for eksempel være låst til et 2D-perspektiv og ha innebygde grafiske ressurser som gjør den særlig egnet til utvikling av 2D-spill, mens en annen kan ha ressurser som gjør den egnet til å lage 3D-spill.

Spillmotorer varierer også stort i hvor avanserte de er. De mest avanserte tilbyr gjerne større frihet for utvikleren, men er samtidig vanskeligere å bruke. Disse kan eksempelvis kreve at utvikleren er god til å programmere dersom man skal kunne dra full nytte av dem. De mindre avanserte er på sin side enklere å bruke og krever kanskje ikke at utvikleren kan noe programmering i det hele tatt, men disse har til gjengjeld større begrensninger i hva slags spill man kan lage med dem.

Les mer i Store Norske Leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg