En spillmotor er programvaren som utgjør de mest grunnleggende tekniske bestanddelene av et dataspill. Spillmotorer støtter komponenter som er felles på tvers av dataspill, som grafikk, lyd, nettverksfunksjonalitet, fysikksimulering, brukergrensesnitt, kunstig intelligens og mer. Spillmotoren blir dermed et fundament eller rammeverk for spillet man lager. Dette gjør at man ofte kan se likheter mellom spill lagd i samme spillmotor.
Noen spillutviklere lager sine egne spillmotorer, men ettersom dette er svært ressurskrevende er det vanlig å bruke spillmotorer som andre selskaper har utviklet allerede. Dette gjør det mulig å dedikere flere ressurser til å realisere spillet sitt uten å måtte utvikle grunnleggende funksjoner. Dette koster som regel penger, for eksempel ved at utvikleren av spillmotoren krever en prosentvis andel av inntekten etter at spillet kommer i salg.
Eksempler på populære spillmotorer er Unreal Engine, Unity, Source, Gamemaker, Cryengine og Frostbite.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.