Skjult feil, mangel ved en solgt gjenstand som ikke kunne oppdages ved en vanlig undersøkelse av gjenstanden. Etter kjøpsloven av 13. mai 1988 §§ 17–18 jfr. § 20 har selgeren i alminnelighet risikoen for slike skjulte feil. Kjøperen kan heve kjøpet hvis mangelen er vesentlig, og ellers kreve prisavslag. Ved kjøp av gjenstander som er bestemt etter art (genuskjøp), kan kjøperen også kreve omlevering hvis mangelen er vesentlig. Skyldes mangelen noe som er kontrollerbart for selgeren, er han erstatningsansvarlig (§ 40); i motsatt fall er ansvar avhengig av at selgeren har garantert mot skjulte feil eller har utvist skyld. Reklamasjon må senest skje innen 2 år (§ 32 (2)); dog innen 5 år dersom det gjelder forbrukerkjøp av ting som er ment å vare vesentlig lenger.

Ved kjøp av brukte ting er utgangspunktet at kjøperen selv bærer risikoen for skjulte feil, men selgeren er ansvarlig for at tingen ikke er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen behøvde å regne med på bakgrunn av prisen og forholdene ellers.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.