sekretær

Sekretær er betegnelse på en rekke ulike stillinger som utfører kontorarbeid. Opprinnelig var en sekretær en skriver, en medhjelper ved utførelse av skriftlig arbeid.

Faktaboks

uttale:
sekretˈær
etymologi:
fra fransk, av latin ‘som tar vare på sekretet (privatseglet)’

Betegnelsen er i dag alminnelig brukt (alene eller med et forutgående ord som nærmere bestemmer stillingen og arbeidet) i offentlig forvaltning, i forretningslivet, i organisasjonslivet og i private forhold.

Betegnelsen brukes både om høye (ledende) stillinger (generalsekretær, statssekretær) og om stillinger på lavere nivå (førstesekretær, kontorsekretær, administrasjonssekretær).

Sekretær kan også være et tillitsverv i lokale foreninger, med oppgaver som for eksempel omfatter å skrive møtereferat.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg