Relativ vurdering er en vurderingsform som anvendes når en elevs prestasjon sammenlignes med prestasjonene til de andre elevene i den gruppa eleven er en del av. Derfor kalles det også grupperelatert vurdering. Slik forstått blir det gruppens prestasjoner som avgjør enkeltelevens resultat. Dette til forskjell fra andre former for vurderingskriterier som for eksempel målrelatert- og individrelatert vurdering.

Den relative vurderingen kan konkretiseres ved hjelp av normalfordelingskurven (gausskurven) som kom inn i norsk skole med Normalplanen av 1939. Vurderes det relativt, er det gruppens resultater som avgjør karakteren – ikke måloppnåelsen. I en gruppe kan man anta at karakterene ble fordelt etter følgende mal:

  • 4 % ‒ Særdeles godt
  • 24 % ‒ Meget godt
  • 44 % ‒ Godt
  • 24 % ‒ Nokså godt
  • 4 % ‒ Lite godt.

Her bør det understrekes at dette ikke var bindende for den enkelte klasse, men kun gjaldt ved «et større antall karakterer» (Normalplanen av 1939). Til tross for dette hendte det at relativ vurdering også ble brukt på klassenivå. Det kunne få den konsekvensen at en besvarelse som ble vurdert til karakteren G i en klasse, kunne få karakteren M i en annen, fordi prestasjonene i sistnevnte klasse var svakere. I dag skal denne vurderingsformen ikke benyttes.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg