TV-sjanger med elementer fra fiksjon og fakta, omtales derfor som en hybridsjanger. Sjangeren bygger på konstruert virkelighet; et typisk trekk ved sjangeren er at det er vanlige mennesker som spiller hovedrollene og ikke profesjonelle skuespillere. Et annet sentralt trekk er at deltakerne spiller seg selv og er ment å være autentiske.

Reality-TV ble en trend i TV-bransjen fra århundreskiftet og tidlig 2000-tall. Sjangeren ble relativt raskt utbredt og populær over store deler av verden. En årsak til populariteten er at formatene er relativt billige å produsere sammenlignet med dramaproduksjoner. En annen årsak er at formatene er laget som en oppskrift eller en formel som er enkel å overføre fra ett land til et annet. De fleste realityserier bygger på konsepter som selges på det internasjonale TV-markedet, og er bundet til et format som eies av et produksjonsselskap Globalt var det særlig to formater som skapte reality-TV-trenden:

Big Brother (Nederland 1999, norsk versjon, TV Norge fra 2001), Robinsonekspedisjonen (Sverige 1997, norsk versjon, TV3 fra 1999).

Typisk for disse to formatene er at de har opprinnelsesland utenfor USA, som har dominert produksjonen av TV-formater internasjonalt. At små land som Sverige og Nederland utviklet formater som ble solgt globalt var en stor endring sammenlignet med etablerte mønstre for eksport av TV.

Av norske formater er det særlig 71 grader nord (1999) og Farmen (2001) som har blitt solgt på det internasjonale markedet.    

Reality-TV har i ettertid utviklet seg i ulike retninger, og inneholder en rekke subsjangre:

  • Dokusåpe, for eksempel Charterliv 
  • Talentshow-reality, for eksempel Idol
  • Gameshow-reality, for eksempel 71 grader Nord
  • Kjendisreality, for eksempel Skal vi danse 
  • Sosialt eksperiment-reality, for eksempel Paradise Hotel 

Sjangeren har røtter tilbake til dokumentarfilm og en 'flue-på-veggen' filming der kamera er ment å dokumentere det som skjer i virkeligheten. En forløper for reality-TV var serien An American Family som ble produsert i USA fra 1971 til 1973, og portretterte en amerikansk familie ved å filme dem i sitt dagligliv, inkludert alle konflikter, skandaler og hendelser som oppsto. Filmskaperne hadde til hensikt å vise frem skjulte sider ved det amerikanske samfunnet, og ønsket å bidra til debatt om tabuer og sosiale dilemmaer i USA.    

Fra tidlig på 1990-tallet kom formater som i større grad var produsert med tanke på underholdningsverdi, og mindre som en samfunnskommentar. Blant de mest kjente er amerikanske The Real World (MTV, fra 1992). Formatet filmet en gjeng ungdommer som ikke kjente hverandre mens de bodde sammen i en leilighet. Formålet var å filme situasjoner og å følge utviklingen i relasjonene mellom ungdommene. NRK laget i 1994 en lignende realityserie kalt Åtte & 1/2. 

I tillegg til dokumentariske elementer, har reality-TV innslag av drama eller såpeopera; altså at konflikter mellom personer følges over tid, at følelser blir uttrykt åpent og gjerne dramatisk, og at deltakerne er valgt ut med tanke på å skape dynamikk og fungere i bestemte roller i forhold til hverandre.    

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.