punisk voks

Portrett av mann med smalt ansikt og skjegg, enkaustikk på lindetre, 38,1x21,6 cm., utført i Egypt 160-180 evt. Legg merke til at mannen vender blikket mot betrakteren og at ansiktet er modellert med lys og skygge. Denne typen portrett av en avdød person ble utført som enkaustisk maleri, det vil si med bivoks tilsatt pigmenter og tilsetningsstoffer som egg, lim, olje eller harpiks. Det ble brukt varm eller kald bivoks. Varm bivoks krever en rask arbeidsprosess. Kald bivoks (i en løsning med pigmenter og egg eller olje) tørker langsommere og ga kunstneren bedre tid til uførelsen, og dette portrettet er utført med denne teknikken.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.
Lisens: CC0 1.0 Universal

Punisk voks er vasket og renset bivoks med høy kvalitet som ble produsert av punerne, som grunnla Karthago. Betegnelsen ble introdusert av Plinius den eldre i Historia naturalis.

Faktaboks

også kjent som:

eleodorisk voks

Bruk

Punisk voks inngår som materiale i enkaustisk maleri.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ayres, James (1985). The Artist´s Craft. A History of Tools, Techniques and Materials. Oxford: Phaidon Press
  • Huntington, Daniel (1858). A General View of Fine Arts. Critical and Historical, with an Introduction. New York: A.S. Barnes & Co.
  • Meyer, Ludvig et al. (1970). Meyers Fremmedordbog. Historisk Fremmedordbog. 8. udgave. København: Gad
  • Pliny (1940). Natural History, volume III, Books 8-11. Cambridge, MA: Harvard University Press
  • Pratt, Frances, Fizel, Becca (1949). Encaustic Materials and Methods. New York: Lear

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg