Produktinnovasjon, en form for innovasjon der en ny vare blir produsert, eller en eksisterende vare blir produsert i en ny kvalitet. I prinsippet kan dette skje uten at måten produksjonen skjer på eller råvarene som brukes, blir forandret.

Begrepet har sitt opphav i teori om innovasjon i vareproduserende industri, der produkter og prosesser er lett å skille fra hverandre. Når ordet "produkt" forstås bredere og defineres slik at det omfatter tjenester og andre former for verdiskapning, kan skillet mellom produktinnovasjon og prosessinnovasjon bli mindre tydelig.

Schumpeter skilte mellom innovasjon i form av nye produkter, nye prosesser, nye organisasjoneformer, nye råvarer og nye markeder. Generelt kan det analytiske skillet mellom ulike former for innovasjon i konkrete tilfeller vise seg lite treffende, fordi ulike innovasjonsformer ofte henger nært sammen. De ulike kategoriene av innovasjon som Schumpeter foreslo, kan derfor godt forstås som idealtyper i Max Webers forstand.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.