Produktinnovasjon, en form for innovasjon der en ny vare blir produsert, eller en eksisterende vare blir produsert i en ny kvalitet. I prinsippet kan dette skje uten at måten produksjonen skjer på eller råvarene som brukes, blir forandret. Nye produkter kan være radikale innovasjoner (helt nye for verden), mindre forbedringer av eksisterende varer eller etterligning av varer fra andre land og bedrifter (nye for bedriften).

Begrepet produktinnovasjon har sitt opphav i teori om innovasjon i vareproduserende industri, der produkter og prosesser er lett å skille fra hverandre. Når ordet "produkt" forstås bredere og defineres slik at det også omfatter tjenester, kan skillet mellom produktinnovasjon og prosessinnovasjon bli mindre tydelig.

I Innovasjonsundersøkelsen som gjennomføres av Statistisk Sentralbyrå i tråd med et felles opplegg i mange europeiske land, defineres produktinnovasjon som en ny eller forbedret vare eller tjeneste som er vesentlig annerledes enn foretakets tidligere varer eller tjenester og som har blitt gjort tilgjengelig på markedet. Videre er endringer i design som utelukkende er av estetisk art, ikke regnet som en innovasjon. Det er også vanlig å skille ut tjenesteinnovasjon i en egen kategori.

Produktinnovasjoner fører vanligvis til flere varer og varer med høyere kvalitet på markedet. Det leder isolert sett til mer produksjon og flere arbeidsplasser. Nye produkter kan imidlertid erstatte eksisterende produkter eller kunne produseres mer effektivt enn disse, som redusere virkningen av produktinnovasjoner på vekst i arbeidsplasser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg