Tjenesteinnovasjon er utvikling av nye og vesentlig endring i eksisterende tjenester både i tjenestenæringer som bankvirksomhet og i tjenesteaktiviteter i andre næringer som for eksempel i designaktiviteter i industribedrifter.
Tjenesteinnovasjoner henger sammen med innovasjon i andre næringer. Noen typer tjenester er viktige for innovasjonsprosesser i næringslivet generelt, som forskningsaktivitet, kunnskapsformidling og finansiering. Samtidig er bruk av teknologi utviklet i andre næringer viktig for innovasjon i tjenester, som utvikling av nye banktjenester som Vipps.
Tjenestenæringer og tjenesteaktiviteter i andre næringer står for en økende andel av verdiskaping og arbeidsplasser i de fleste industriland. I tråd med dette har innovasjon i tjenester fått økt oppmerksomhet og økt betydning.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.