Digital legetime

Konsultasjon med lege eller psykolog via digitale løsninger er eksempel på tjenesteinnovasjon.

Digital legetime
Av /Shutterstock.

Tjenesteinnovasjon er utvikling av nye og vesentlig endring i eksisterende tjenester både i tjenestenæringer som bankvirksomhet og i tjenesteaktiviteter i andre næringer som for eksempel i designaktiviteter i industribedrifter.

Tjenesteinnovasjoner henger sammen med innovasjon i andre næringer. Noen typer tjenester er viktige for innovasjonsprosesser i næringslivet generelt, som forskningsaktivitet, kunnskapsformidling og finansiering. Samtidig er bruk av teknologi utviklet i andre næringer viktig for innovasjon i tjenester, som utvikling av nye banktjenester som Vipps.

Tjenestenæringer og tjenesteaktiviteter i andre næringer står for en økende andel av verdiskaping og arbeidsplasser i de fleste industriland. I tråd med dette har innovasjon i tjenester fått økt oppmerksomhet og økt betydning.

Kjennetegn

Tjenestesektoren er svært heterogen, og det finnes ikke én innovasjonsmodell som kjennetegner tjenestenæringene og som skiller denne fra for eksempel innovasjon i industrien. Noen tjenester er håndverksmessige (som hårklipp, småskala bakeri og rengjøring), basert på praksiskunnskap og stort sett erfaringsbasert innovasjon (Doin, Using, Interacting; se innovasjonsmåter).

Andre tjenester, som for eksempel legetjenester, sykepleie og ingeniøraktivitet, har større innslag av formell kunnskap og stadig kunnskapsutvikling gjennom vitenskapelig forskning og innovasjonsmåter.

Ett kjennetegn ved mange tjenester er imidlertid tilpasning av tjenester til bestemte kunder eller kundegrupper. Det gjør at innovasjonsprosesser i mange tilfeller skjer i samarbeid med kunder og der løsninger for bestemte kunder senere kan standardiseres som ny eller endret tjeneste på markedet.

Nettbasert tjenesteinnovasjon

Utviklingen av internett og nettbaserte informasjonssystemer har skapt helt nye rammer for tjenesteyting, for eksempel i form av netthandel, finansielle tjenester og målrettet annonsering til avgrensede målgrupper.

Internett og informasjonsteknologi har også gitt mulighet for utvikling av helt nye forretningsmodeller og verdikjeder. Eksempler på dette er globale, nettsteds- og kartbaserte formidlingstjenester av lokaler for overnatting, persontransport, restaurantvirksomhet og så videre. Disse integrerer betalingsløsninger, brukerevalueringer og markedsføring i formidlingstjenestene.

Andre eksempler er kobling av tjenester til vareproduksjon (servitization), som når elektriske biler utstyres med internettforbindelse og nye produktegenskaper leveres av produsenten gjennom automatisk nedlasting av programvare.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg