tjenesteinnovasjon

Tjenesteinnovasjon (subst.) betegner en form for innovasjon og kan innebære at nye former for tjenester etableres som kommersiell virksomhet, eller at måten eksisterende tjenester ytes på forandres.

All innovasjon dreier seg om etablering av nye eller endring av etablerte former for verdiskapning. Schumpeter var i sin teori om økonomisk utvikling ikke minst opptatt av masseproduksjon av industrivarer, og han pekte på produkter, prosesser, markeder, råvarer og organisering som ulike former for innovasjon knyttet til slik produksjon. Selv om industriell masseproduksjon og skalafordeler fortsatt er bærebjelker i moderne økonomier er det klart at andre former for verdiskapning også spiller svært viktige roller. Produksjon av tjenester spiller heller en større rolle nå enn tidligere, og innholdet i tjenestene og måtene tjenester ytes på utvikles stadig. Mens en del tjenester er håndverksmessige og basert på praksiskunnskap (som hårklipp, småskala brødbaking, rengjøring, osv.) er andre tjenester basert på formell kunnskap og stadig kunnskapsutvikling gjennom vitenskapelig forskning (legetjenester, sykepleie, ingeniørtjenester, osv.)

Utviklingen av Internett og web-baserte informasjonssystemer har skapt helt nye rammer for tjenesteyting, for eksempel i form av netthandel, finansielle tjenester og målrettet annonsering skreddersydd for avgrensede målgrupper. Internett og informasjonsteknologi har imidlertid også gitt mulighet for utvikling av helt nye forretningsmodeller og verdikjeder. Eksempler på dette er globale, nettsteds- og kartbaserte formidlingstjenester av lokaler for overnatting, persontransport, restaurantvirksomhet, osv., som integrerer betalingsløsninger, brukerevalueringer og markedsføring i formidlingstjenestene. Andre eksempler er kobling av tjenester til vareproduksjon (servitization), som når elektriske biler utstyres med Internettforbindelse og nye produkt-egenskaper leveres av produsenten gjennom automatisk nedlasting av programvare.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg