Bruk av datautstyr til samtidig og gjerne interaktiv gjengivelse av tekst, lyd, grafikk, animasjon og video.

Prisfallet på digitalt utstyr siden midten av 1990-årene har banet veien for et vell av multimediaprogrammer, først og fremst innen spill og oppslagsverk, men etter hvert også innen felter som opplæring og simulering. I annen halvdel av 1990-årene ble det arbeidet intenst med å utvikle standardisert teknologi for å formidle multimedia over Internett. I årene etter 2000 er Internett blitt en alminnelig måte å spre både musikk og video, mellom amatører og kommersielt. I tillegg er nettet et medium for interaktive spill med opptil mange tusen samtidige deltakere. Lydkort og høyttalere er standard utstyr på PC-er, og det er dukket opp flere alternative «plattformer» som skal sikre samspill mellom PC-er og mer spesialisert multimedieutstyr, blant annet fjernsyn. Animasjon og video er blitt vanlige effekter på nettsider, og flere radio- og tv-kanaler tilbyr podcasting, der programmer legges ut på Internett for nedlasting.

Avanserte multimediesystemer nøyer seg ikke med å formidle sanseinntrykk gjennom vanlig skjerm og høyttalere, men bruker også spesielt utstyr som hjelmer og hansker for å gi brukeren inntrykket av å ferdes i en egen verden som også kan beføles. Denne ekstreme formen for multimedia kalles virtuell virkelighet (eng. virtual reality).

Utviklingen av multimedietjenester ble i flere år hemmet av strid rundt ordninger for å sikre at opphavsrettshaverne får betalt i samsvar med internasjonal lovgivning. De første ordninger for rettighetsstyring brøt med den lovfestede retten til privatkopiering av innhold og brukerens rett til å overføre innhold fra ett apparat til et annet. Utviklingen går i retning av at disse rettighetene får et klarere lovfestet vern, og at de nedfelles i ordninger for digital rettighetsstyring (eng. DRM for digital rights management).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.