Virtuell virkelighet er en illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi, som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted.

Illusjonen behøver ikke å være komplett, men den må være tilstrekkelig naturtro til at brukeren kan leve seg inn i den ved hjelp av naturlige sanser og ferdigheter.

Begrepet blir ofte forkortet til VR (Virtual Reality).

Når slike illusjoner fungerer, vil de omslutte brukeren slik at vedkommende blir mindre bevisst på den egentlige virkeligheten rundt seg. Dette kalles for immersjon. Evnen til å omslutte brukere på denne måten, kalles for immersivitet.

Virtuelle virkeligheter blir som regel formidlet ved hjelp av datagrafikk, av og til i kombinasjon med andre sanseinntrykk, for eksempel lydeffekter eller mekaniske impulser.

Det går også an å lage effektive illusjoner med enklere midler, for eksempel tekstlig samhandling eller vanlige brettspill.

Det som skiller en virtuell virkelighet fra andre typer fiksjon er at den i tillegg til sanseinntrykkene tilbyr et handlingsrom, det vil si at inntrykkene blir påvirket av ting brukeren gjør, for eksempel skriver kommandoer, trykker på knapper eller beveger seg på bestemte måter. 

Noen illusjoner responderer også på ubevisste, kroppslige signaler, for eksempel øye- og hodebevegelser. Dette kan øke immersjonsgraden, fordi illusjonene blir bekreftet uten at vi tenker over det. Se biofeedback.

Det er også mulig å konstruere kunstige steder som rommer flere brukere samtidig slik at de for eksempel kan samarbeide eller konkurrere med hverandre.

Svært mange dataspill er basert på en eller annen form for virtuell virkelighet.

Teknologien har lenge vært brukt til å gi opplæring som ellers ville ha vært dyr og risikofylt, for eksempel fly- og båtsimulatorer.

Ved å erstatte de simulerte sanseinntrykkene med video og inntrykk fra andre sensorer i sanntid, kan lignende oppsett benyttes til fjernstyring hvor brukeren kan utnytte et mangfold av kroppslige ferdigheter, for eksempel finmotorikk og balansesans.

Virtuell virkelighet kan også brukes til medisinsk behandling og forskning hvor det er viktig å ha god kontroll på hva brukeren opplever.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.