Mediering er i medievitenskap kommunikasjon og samhandling ved hjelp av medieteknologi. Alt medieinnhold er mediert, uavhengig av om det formidles gjennom massemedier (for eksempel TV), en-til-en-medier (for eksempel telefon) eller sosiale medier (som Facebook eller Instagram).
Felles for all mediert kommunikasjon er at innholdet eller budskapet må tilpasses det formatet og de rammene som produksjonsmåten i det aktuelle mediet setter og de forventningene brukerne har. Hva man vil fortelle påvirker hvilke medier man bruker, og man vil framstille en historie ulikt i en podkast, i en nettavis eller på forskjellige plattformer for sosiale medier. De ulike mediene gir ulike rammer og forutsetninger, som man må ta hensyn til.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.