En form for direkte markedsføring med sikte på toveis kontakt der ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon. Det kan være en målrettet direktereklame (f eks postordre) med rikelige svarmuligheter for interaktiv markedsføring, og der det gjerne legges vekt på relasjonsbygging mellom kjøper og selger. Ved siden av direktereklame er telefonsalg (telemarketing) det flest har hørt om, og også her er hensikten å oppnå respons.

Responsen som kunden oppfordres til kan være så enkel som å be om mer informasjon, få et selgerbesøk eller en vareprøve.

Etterhvert som flere reserverer seg mot postkassereklame og telefonsalg, har databasemarkedsføring fått større viktighet, det vil si at en bedrift benytter kunderegisteret som utgangspunkt for salgsaktiviteter.

Sosiale medier har muliggjort dialog i 1:1-forhold, og markedsorienterte bedrift benytter Facebook og Twitter til å kommunisere med kundene sine - ikke nødvendigvis for å selge produkter, men for å gjøre eller holde kundene sine fornøyde.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.