Markedsføring er som økonomisk funksjon like gammel som produksjon for bytte eller salg, men først fra 1920-årene er den blitt gjenstand for systematisk studium og teoretisk bearbeidelse. Den økte interessen for dette området i de senere årene henger delvis sammen med global markedsliberalisme og friere adgang til markeder på tvers av nasjonale og geografiske skillelinjer.

I samsvar med denne trenden har markedsføringen utviklet seg fra å være en ren omsetningsøkonomisk og distribusjonsøkonomisk funksjon til en sammensatt funksjon der også samfunnsvitenskapelige metoder og modeller inngår. Samtidig som produktene blir mer standardiserte, gjør teknologien (særlig innen IKT) det mulig for markedsførere å levere skreddersydde og individualiserte tilbud til smale segmenter og nisjer i det globale markedet, for eksempel gjennom nettsamfunn eller på mobile plattformer. Dette er noe av årsaken til at det kreves stadig høyere og mer sammensatt kompetanse og kreativitet for å kunne opprettholde markedsandeler.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg