Kjøpsprosessen, den prosessen som knytter seg til alt det en forbruker foretar seg i forbindelse med et kjøp, fra behovet eller lysten på produktet/tjenesten oppstår, til kjøpet er avsluttet og produktet er tatt i bruk, og dessuten eventuelle vurderinger og aktiviteter i etterkant. Den tradisjonelle modellen for kjøpsprosessen er delt i fem trinn: 1) Kjøperen erkjenner et behov eller problem. Det fører til 2) interesse for mer informasjon. 3) Dette vil igjen føre til nærmere vurdering av aktuelle alternativer, og ender gjerne i 4) en konkret kjøpsbeslutning. Markedsførere er særlig interessert i hva som skjer i siste ledd i modellen: 5) atferden etter kjøpet. Her er det spørsmål om kjøper er tilfreds med kjøpet, og om vedkommende vil anbefale eller fraråde samme valg i samtale med andre.

Hvor rasjonell en kjøpsprosess er, kan ses i sammenheng med den sosiale og økonomiske risikoen ved kjøpet. Det er opplagt en større risiko ved å kjøpe en bil i forhold til en sjokolade, følgelig vil en bilkjøper innhente mer informasjon og flere pristilbud.

På bedriftsmarkedet blir kjøpsprosessen gjerne definert som den beslutningsprosessen som bedrifter og andre formelle organisasjoner gjennomgår for å avklare behov og kravspesifikasjoner i forbindelse med innkjøp av varer og tjenester, og der de identifiserer, evaluerer og velger blant alternative leverandører og merker. Se også kjøpsatferd og relasjonsbygging.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.