E-markedsføring, markedsføring distribuert via internett og andre elektroniske kanaler. Nesten alle områder innen tradisjonell markedsføring kan gjenskapes i elektronisk form, i tillegg til å gi mulighet for toveiskommunikasjon med kundegrupper, online-oppdatering av personrelaterte data, og markedsovervåking både på hjemmemarkeder og globalt. Internett er blitt en viktig kommunikasjonskanal der fokus kan rettes mot individuell markedsføring og personlig kontakt og relasjonsbygging.

Mange gratis tilgjengelige nettsteder baserer seg på inntekter fra elektronisk reklame, ofte små bannerannonser som er klikkbare og leder til annonsørens nettsted. Eierne av et nettsted kan på ulike måter kartlegge hva brukeren ser etter på nettstedet og presentere tilbud (eller annonser) på bakgrunn av det, de kan kartlegge hvilke tilbud som flest besøkende er interessert i, og de kan be de besøkende registrere seg med navn og e-postadresse slik at de kan sende reklame direkte til dem.

Sosiale medier som Facebook, Snapchat og Twitter vies økende interesse fra markedsførere. De sosiale media har det felles at innholdet skapes av brukerne, lever på brukernes premisser og er verktøy for elektronisk sosial omgang. Ettersom de opererer innenfor en «privat» sfære, er kanalene utfordrende for markedsførere å trenge inn i. Likevel, de sosiale medias vekst tilsier at de vil få økende betydning innen elektronisk markedsføring.

Se også e-postreklame.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.