livssyklus - markedsføring

Livssyklus er et begrep innen markedsføring som beskriver en syklus av faser som individer gjennomgår i et menneskeliv.

I utformingen av en målgruppe for markedsføringen av et produkt vil markedsføreren blant annet ta hensyn til hvilken fase i livssyklusen målgruppen vil befinne seg i.

Livsyklusens faser

De forskjellige fasene i en livssyklus i et typisk forbrukersamfunn som Norge er for eksempel:

  • ungdom som bor hjemme
  • ungdom som har flyttet på hybel
  • voksne som bor alene
  • husstander som er i ferd med å stifte bo/etableringsfasen
  • barnefamilier
  • enslige forsørgere
  • pensjonistpar
  • enslige pensjonister

Markedsførere vil ofte ta hensyn til forbrukeres alder og familiens livssyklus ved valg av målgrupper, fordi behov, kjøpekraft og forbruksmønster helt eller delvis vil være avhengig av i hvilken fase i livssyklusen de befinner seg.

Produkters livssyklus: PLC

Produkter og tjenester gjennomgår også en form for livssyklus. Produsenter og markedsførere vil ta hensyn til i hvilken fase deres produkt befinner seg; introduksjonsfasen, vekstfasen, modningsfasen, metningsfasen og tilbakegang. Ofte brukes forkortelsen PLC, Product Life Cycle.

Moter har kortere livssyklus enn stilarter, for eksempel møbler. Den teknologiske utviklingen innen IT og digital kommunikasjon som smarttelefoner med digitalfoto går også så raskt at produktenes livssyklus kan minne om motebølger.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg