Lastesykkel
Lastesykkel for bylogistikk.

Lastesykkel er en elektrisk sykkel som brukes i forbindelse med varedistribusjon og transport. El-lastesykler er el-sykler som har lasterom foran, bak eller både foran og bak, og som kun får motorhjelp opp til de har nådd en fart på 25 km/t. Fordi disse syklene er større og tyngre enn vanlige el-sykler, trenger de en kraftigere motor for å fungere godt.

Faktaboks

Også kjent som

elvaresykkel, varesykkel, transportsykkel, kassesykkel

Statens vegvesen tillater at el-lastesykler med tre hjul og tre eller flere innebygde sitteplasser kan ha en hjelpemotor med effekt på opptil 50 kW. Batteriet er oppladbart. El-varesykler kan sykles uten at motoren er på, men det blir tungt fordi de veier vesentlig mer enn en vanlig sykkel.

Typer og oppbygning

Det finnes mange forskjellige typer, både for profesjonelle varetransportører, bedrifter og private husholdninger. Private husholdninger benytter gjerne lastesykler til transport av barn, frakt av varer og fritidsreiser. Til varelevering kreves noe større lastesykler med kraftigere motor.

Kjøretøyet er større enn en vanlig sykkel og har en kasse eller lasteplan for å kunne frakte varer i tillegg til elektrisk motor og batteri. Lastesykler tar opptil 200 kilo (270 kilo inkludert vekten av fører) last, og er med tilhenger cirka 3,5 meter lang. Topphastigheten er 20–25 km/t.

Ferdsel i trafikken

Lastesykler er kategorisert som sykkel og kan dermed kjøre i gågater, på fortau og parkere på steder som er ulovlig for biler. Lastesykler er ikke uten videre tilpasset sykkelveier og sykkelfelt. Dimensjonene kan også være krevende for parkering.

I byer er det begrenset med parkeringsplasser, og det kan være lettere å finne parkering til lastesykler. Mange trafikkreguleringer begrenser fremkommeligheten for større varebiler og lastebiler i byer. Lastesykler har bedre fremkommelighet fordi de kan benyttes både i vegbanen, sykkelfelt og gågater. I flere områder er det også tillat til å sykle mot kjøreretningen i envegsregulerte gater. Lastesykler kan likevel ikke helt erstatte bruk av varebiler og lastebil, fordi de bare kan frakte pakker med begrenset vekt og volum.

Lastesykler for varelevering

Lastesykkel
Stor lastesykkel fra Hermes pakketjenester i Berlin.
Av /Sulupress.de/NTB.

Lastesykler krever mindre lasteplass enn en varebil. De kan også være lettere å manøvrere i situasjoner med mye trafikk, kan benytte fortau og gangveier, og får tilgang til områder med forbud for motoriserte kjøretøyer. De har lavere kjøps- og vedlikeholdskostnader enn varebiler, krever mindre arealer til parkering og krever ingen opplæring eller sertifikater. De er videre fritatt fra parkeringsavgifter og parkeringsbøter. De slipper dessuten ikke ut klimagasser og forårsaker lite støy under transport. Bruk av lastesykler innen lokaltransport kan med andre ord redusere både kostnader og utslipp av klimagasser.

Ulemper med lastesykler i varetransport er mindre lastekapasitet (volum og vekt) enn for en varebil. De har lavere hastighet, og dermed også høyere tidsforbruk på rutene. Videre kreves det omlastingsterminaler nær distribusjonsområdet. Lastesykler er derfor best egnet i områder med kort avstand mellom stoppene.

Privat bruk

En familiesykkel kan ha en total lastevekt er på 200 kilo, der sykkelen veier rundt 50 kg og fører 70 kg. Det gir om lag 80 kg ekstra last. Eiere av lastesykler endrer reisevaner etter at de kjøper lastesykkelen og reduserer antall bilreiser.

Det finnes flere typer lastesykler for frakt av en voksen, to barn og ekstra bagasje uten problemer. Lastesykler kan følgelig ha plass til ekstra last.

Varetransportsyklene finnes med en rekke varianter og med ulike lastebokser. Store lastesykler kan ta inntil 2,5 kubikkmeter last og er opp til 230 centimeter lange. Noen varianter kan også ha tre hjul. Lastekapasiteten på de største varesyklene er 400 kg. Moderne laste-sykler har lavt tyngdepunkt og er enkle å manøvrere.

Transportøkonomisk institutt har beregnet (2022) at potensialet for lastesykler er meget stort i byområder. I 2019 var det 180 000 el-sykler/el-varesykler i Norge. Det er all grunn til å tro at volumet er økende etter hvert som det stadig kommer nye modeller på markedet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg