lastesykkel

Lastesykkel for bylogistikk.

Artikkelstart

Lastesykkel er en elektrisk sykkel som brukes i forbindelse med varedistribusjon og transport. Det finnes mange forskjellige typer, både for profesjonelle varetransportører, bedrifter og private husholdninger. Private husholdninger benytter gjerne lastesykler til transport av barn, frakt av varer og fritidsreiser. Til varelevering kreves noe større lastesykler med kraftigere motor.

Faktaboks

Også kjent som
elvaresykkel, varesykkel, transportsykkel, kassesykkel

Kjøretøyet er større enn en vanlig sykkel og har en kasse eller lasteplan for å kunne frakte varer i tillegg til elektrisk motor og batteri. Lastesykler tar opptil 200 kilo (270 kg inkludert vekten av fører) last, og er med tilhenger cirka 3,5 meter lang. Hastigheten er 20–25 km/t.

Lastesykler for varelevering

Stor lastesykkel fra Hermes pakketjenester i Berlin.
Av /Sulupress.de/NTB.

Lastesykler krever mindre lasteplass enn en varebil. De kan også være lettere å manøvrere i situasjoner med mye trafikk, kan benytte fortau og gangveier, og får tilgang til områder med forbud for motoriserte kjøretøyer. De slipper dessuten ikke ut klimagasser og forårsaker lite støy under transport. De har lavere kjøps- og vedlikeholdskostnader enn varebiler, krever mindre arealer til parkering og krever ingen opplæring eller sertifikater. De er fritatt fra parkeringsavgifter og parkeringsbøter. Bruk av lastesykler i lokaltransport kan redusere både kostnader og utslipp av klimagasser.

Ulemper med lastesykler i varetransport er mindre lastekapasitet (volum og vekt) enn for en varebil. De har lavere hastighet og dermed høyere tidsforbruk på rutene. Lastesykler er derfor best egnet i byområder eller andre områder med kort avstand mellom stopp. Hastigheter begrenser avstanden der slike sykler er egnet å bruke og krever omlastingsterminaler nær distribusjonsområdet, som kan føre til høyere transportkostnader. Det er vanskelig å erstatte varebiler med lastesykler på grunn av kortere aksjonsradius, mindre lastekapasitet og lavere hastighet.

Lastesykler er ikke uten videre tilpasset sykkelveier og sykkelfelt. Dimensjonene er også krevende for parkering. Lastesykler er kategorisert som «sykkel» og kan dermed kjøre i gågater, på fortau og parkere på steder som er ulovlig for biler.

Tekniske spesifikasjoner

Eksempelet under er lastesykler som benyttes av DHL i Oslo:

  • Lengde: 2,24 m (sykkel) + 1,26 meter (henger), totalt 3,50 meter
  • Bredde: 0,8 meter
  • Høyde: 1,10 meter
  • Vareboks (skap): høyde: 821 mm, lengde: 804 mm, bredde: 608 mm
  • Lastevolum: 0,4 kubikkmeter
  • Nyttelast: 270 kg (inklusiv fører)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg