Kondensstriper, skylignende bånd som dannes etter fly. Kan ha to årsaker:

  1. Eksos fra motorene tilfører luften vanndamp og varme. Ved lav temperatur, mest typisk under −40 °C til −50 °C, vil damptilførselen overkompensere varmen, vanndampen vil slå seg ned (sublimere) på iskjerner og det dannes striper av iskrystaller. Er mest alminnelig like under tropopausen, dvs. i omkring 10 km høyde; kondensstripene kan holde seg lenge når luften her er relativt fuktig. Ved stor flyaktivitet (som under den annen verdenskrigs luftslag) kan det dannes et sammenhengende skydekke.
  2. Aerodynamiske striper dannes på grunn av luftens adiabatiske avkjøling i undertrykksregionene omkring et fly, ved propeller, vinger m.m. De blir særlig tydelige under stor vingebelastning, som når fly tar av eller trekkes ut av stup, og når luften er relativt fuktig, men oppløses et stykke bak flyet der trykk- og temperaturforskjeller jevnes ut.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.