Kondensstriper, kondensasjonsstriper eller contrails (fra eng. condensation trail) er skystriper forårsaket av fly.

Kondensstripe med karakteristiske virvler bare på den ene siden.

Kondensstripe av Tor Helge Skaslien, MET. CC BY SA 3.0

Kondensstriper har gjerne karakteristiske virvler som skyldes turbulens bak vingene eller flykroppen. Virvlene vises vanligvis bare på den ene siden. Turbulens er ikke relevant for at striper dannes, men viktig for hvordan de blir seende ut. Kondensstriper som er gått i oppløsning kan forårsake cirrus-skyer .

Aerodynamiske striper skyldes avkjøling av lufta som passerer over flyvingen. Denne typen er av kort varighet og utydelig fra bakken. Fra flyet kan det observeres bedre, og kan av og til se ut som røykutvikling. Eksosstriper skyldes utslipp av fuktighet og kondensasjonskjerner fra flyets drivstoff. Oppstår i høyere luftlag, vanligvis over 25000 fot. Temperaturen er der så lav at metning lett inntreffer, selv om lufta i utgangspunktet er tørr.

  1. Eksos fra motorene tilfører luften vanndamp og varme. Ved lav temperatur, mest typisk under −40 °C til −50 °C, vil damptilførselen overkompensere varmen, vanndampen vil slå seg ned (sublimere) på iskjerner og det dannes striper av iskrystaller. Er mest alminnelig like under tropopausen, dvs. i omkring 10 km høyde; kondensstripene kan holde seg lenge når luften her er relativt fuktig. Ved stor flyaktivitet (som under den annen verdenskrigs luftslag) kan det dannes et sammenhengende skydekke.
  2. Aerodynamiske striper dannes på grunn av luftens adiabatiske avkjøling i undertrykksregionene omkring et fly, ved propeller, vinger m.m. De blir særlig tydelige under stor vingebelastning, som når fly tar av eller trekkes ut av stup, og når luften er relativt fuktig, men oppløses et stykke bak flyet der trykk- og temperaturforskjeller jevnes ut.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.