Kollisjonspute, luftsekk gjemt i rattstammen eller i dashbordet på biler, i noen bilmodeller også i setet eller sidedøren (sidekollisjonsputer), og som ved kollisjon blåses opp i løpet av 25–30 millisekunder og dermed fanger opp bilfører (og passasjer). Slik forhindres alvorlige skader som følge av sammenstøt med ratt, frontrute, dashbord m.m. og nakkeskader pga. voldsom bøyning av hodet fremover.

Kollisjonsputen er laget av en flersjikts polyamid-duk. Den fylles med gass fra en gassgenerator som sitter under puten, og som styres av avanserte sensorer. Den blåses opp ved at det dannes  en hurtig kjemisk reaksjon (f.eks mellom natriumacid og kaliumnitrat) som danner nitrogengass. En viktig sensor er  trykkføleren som sitter bak fremre støtfanger og som registrerer en begynnende inntrykking av denne. Putene blir utløst ved kollisjoner som tilsvarer momentan hastighetsreduksjon på minst 20 km/h. Det har imidlertid forekommet alvorlige ulykker ved at putene har blitt utløst  uten at kollisjoner har funnet sted.

Sidekollisjonsputene begrenser skader i brystet og bekkenet/hofte- og mageregionen. Krasjforsøk viser at personskadene blir betydelig redusert. Det aller nyeste er sidekollisjonsputer for hodet kombinert med vanlige sidekollisjonsputer. Disse har vist seg å være svært effektive, på grunn av hodets sårbarhet.

(Se også bil, Sikkerhet i bil).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.