kollisjonspute

Kollisjonspute. Tegning som viser hvordan en kollisjonspute virker.

Av /Store norske leksikon ※.

Kollisjonspute (også kalt airbag) er en luftsekk som er gjemt i en bil og som blåses raskt opp ved en kollisjon for å beskytte personer i eller utenfor bilen. Kollisjonsputer er til for å redusere alvorlige skader som følge av sammenstøt mellom personer og harde komponenter slik som ratt, frontrute, eller dashbord og nakkeskader på grunn av voldsom bøyning av hodet fremover.

Faktaboks

Uttale
kollisjˈonspute
Også kjent som

sikkerhetspute, airbag, Air Cushion Restraint (ACR), Supplementary Restraint System (SRS)

Kollisjonsputen er gjemt i rattstammen eller i dashbordet, i området ved forseter (mot døren, sidekollisjonsputer), innvendig i tak over dørene (gardinairbag), over knær til fører og utvendig ved panseret for å beskytte eventuelle fotgjengere ved påkjørsel av disse. Hvilke kollisjonsputer som er montert i bilene, varierer mellom bilmerkene, og flere lokaliseringer av kollisjonsputer finnes.

Virkemåte

En kollisjonspute vil ved kollisjon blåses opp i løpet av 25–30 millisekunder og dermed fange opp bilfører (og passasjer eller fotgjenger). Gassen som utvikles ved avfyring er nitrogengass, som ikke skadelig for mennesker, da nitrogen er hovedbestanddelen i luften vi puster inn. Det er allikevel noen som får øresus eller sprengte trommehinner (sjelden) ved en kollisjon. Utløsing av kollisjonsputer lager høy lyd, men det gjør også selve kollisjonen.

Kollisjonsputen er laget av en flersjikts-duk av polyamid. Den fylles med gass fra en gassgenerator som sitter under puten, og som styres av avanserte sensorer. Puten blåses opp ved at det dannes en hurtig kjemisk reaksjon (for eksempel mellom natriumazid og kaliumnitrat) som danner nitrogengass. For at en kollisjonspute skal blåses opp, må en sensor registrere en kollisjon. Det sitter sensorer i front og på siden, og i noen tilfeller bak på bilen som registrerer en kollisjon. Ikke alle kollisjonsputene blir nødvendigvis utløst samtidig, kun de som styreenheten for kollisjonsputene finner nødvendig å utløse. Putene blir utløst ved kollisjoner som tilsvarer momentan hastighetsreduksjon på minst 20 kilometer i timen.

Typer kollisjonsputer

Alle typer kollisjonsputer er til for å skape en mykere trefflate for at fører eller passasjer ikke skal treffe noe hardt og få alvorlige skader av dette.

Sidekollisjonsputer

Sidekollisjonsputene begrenser skader i brystet og bekkenet/hofte- og mageregionen. Krasjforsøk viser at personskadene blir betydelig redusert. Det aller nyeste er sidekollisjonsputer for hodet kombinert med vanlige sidekollisjonsputer. Disse har vist seg å være svært effektive, på grunn av hodets sårbarhet.

Gardinkollisjonsputer

Gardinkollisjonsputer følger taket over dørene hele veien fra taket over forseter til taket over baksetet. Ved en påkjørsel fra siden, felles disse ned og blåses opp og beskytter skader i hoderegionen. Når en påkjørsel fra siden oppstår, kastes bilen til siden, men hodet til fører og passasjerer vil kastes mot vinduet påkjørselen kommer fra. For å hindre skade på hodet, blåses en kollisjonspute opp mellom vinduet og fører/passasjer.

Fotgjengerkollisjonspute

Ved en påkjørsel av fotgjenger vil fotgjenger risikere alvorlige hodeskader når hodet treffer panseret. Dette fordi motoren ligger rett under panseret og panseret presses lett ned mot motoren og fotgjenger slår hodet mot en solid motor. Dette kan reduseres ved at en sensor i støtfangeren registrerer en påkjørsel av fotgjenger, og blåser opp en kollisjonspute oppe på panseret. En annen løsning på dette har vært å montere en mekanisme (pyroteknisk) ved hengslene til panseret. Ved en påkjørsel utløses denne og skyver panser opp og vekk fra motoren. Dette kan redusere skadene på fotgjenger.

Styreenheten for kollisjonsputene har også mulighet til å stramme sikkerhetsbeltene ved en eventuell kollisjon. Disse fyres av ved en pyroteknisk ladning montert enten i låsen til sikkrehetsbeltet, eller der sikkerhetsbeltet/selen rulles inn normalt.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg