Kollisjonspute, luftsekk gjemt i rattstammen eller i dashbordet på biler, i noen bilmodeller også i setet eller sidedøren (sidekollisjonsputer), og som ved kollisjon blåses opp i løpet av 25–30 millisekunder og dermed fanger opp bilfører (og passasjer). Slik forhindres alvorlige skader som følge av sammenstøt med ratt, frontrute, dashbord m.m. og nakkeskader pga. voldsom bøyning av hodet fremover. Kollisjonsputen er laget av en flersjikts polyamid-duk. Den fylles med gass fra en gassgenerator som sitter under puten, og som styres av avanserte sensorer. En viktig sensor er den trykkføleren som sitter bak fremre støtfanger og som registrerer en begynnende inntrykking av denne. Putene blir utløst ved kollisjoner som tilsvarer momentan hastighetsreduksjon på minst 20 km/h. De blåses opp av en kruttladning inne i puten. Kruttgassene evakueres nesten med det samme gjennom en strypende ventil slik at gasstrykket inn i puten langsomt synker, dette for effektivt å fange opp passasjerene/føreren.

Sidekollisjonsputene begrenser skader i brystet og bekkenet/hofte- og mageregionen. Krasjforsøk viser at personskadene blir betydelig redusert. Det aller nyeste er sidekollisjonsputer for hodet kombinert med vanlige sidekollisjonsputer. Disse har vist seg å være svært effektive, på grunn av hodets sårbarhet.

(Se også bil, Sikkerhet i bil).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.