Bildet viser en sjutrinns automatgirkasse fra Zahnradfabrik Friedrichshaven, der de aktive girtrinnene er skiveformede planetgir satt sammen i rekke. En slik girkasse gir svært rask og presis giring og minner mest om en trinnløs, når man kjører. Den sitter i store og dyre biler.

ZF. begrenset

Med sekvensiell giring menes et halvautomatisk system der girene legges inn ved at føreren trykker på en spak. De mest moderne systemene har spakene bak rattet og benytter en girkasse med to clutcher, slik at f.eks. tredje gir kan ligge klart mens du kjører i annet gir.

VW. begrenset

konstruksjon der dreiemoment tilpasses og overføres fra en aksel til en annen. Overføringen skjer ved tannhjul i forskjellige størrelser som gir forandring i omdreiningstall og drivkraft.

Girkasse er en komponent i et kjøretøys kraftoverføring. Den består av tannhjul som er plassert på parallelle aksler. Tannhjulenes ulike diametre gjør det mulig å tilpasse motorens dreiemoment og turtall etter fart og belastning. Se figur.

Ved manuelle girkasser velger føreren utvekslingsforholdet med girspaken, mens automatisk girkasse tilpasser utvekslingsforholdet automatisk. Halvautomatisk girkasse gir elektronisk styrt til- og frakobling (clutching) ved girskifte. Elektronisk (data-)styrte girkasser (flere ulike modeller) gir føreren muligheter til å velge automatisk kjørestil med vekt på økonomi eller kraft, og valg mellom helautomatisk eller halvautomatisk med manuell styring av hvilken utveksling som skal brukes. Se også bil (Drivverket).

Sykkelgir se sykkel

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.