Employer branding er engelsk for «arbeidsgiver-merkevarebygging», er en fellesbetegnelse på de aktiviteter et selskap gjennomfører for å kommunisere hva som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Dette gjelder både overfor eksisterende ansatte og potensielle nye medarbeidere.

Sterk employer branding gir bedriften et godt rykte, eller omdømme, og hjelper selskapet til å konkurrere om den mest attraktive arbeidskraften, samtidig som det skaper lojalitet blant egne ansatte og bidrar til lavere turn-over (gjennomtrekk) av ansatte.

Bedriftene må selv arbeide aktivt for å gjøre seg kjent gjennom tilstedeværelse på fora hvor potensiell ny arbeidskraft er tilstede, for eksempel ved å møte avgangsstudenter ved universiteter og høyskoler, fagarbeiderkandidater, målrettet sponsorvirksomhet og annonsering.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg