elektronisk kjørestabiliseringssystem

Artikkelstart

Elektronisk kjørestabiliseringssystem er en sikkerhetsanordning i biler, der et system tar over i vanskelige kjøresituasjoner. Korrigeringene skjer ved at bilen bremser eller reduserer bremseeffekt på de enkelte hjulene, og i noen tilfeller begrenser motorkraften.

Faktaboks

Også kjent som
ESP

Flere og flere bilprodusenter utstyrer bilene sine med elektronisk stabiliseringssystem, men under forskjellig betegnelse. Eksempler er DSTC, Dynamic Stability and Traction System fra Volvo og ESP, Elektronisk Stabiliserings Program fra Mercedes. Et slikt system arbeider helt uavhengig på hvert hjul og griper inn og korrigerer om bilen viser tendens til sladd.

Elektroniske kjørestabiliseringssystemer har vist seg svært effektive, spesielt på bakhjulsdrevne biler.

Systemene består hovedsakelig av:

  • hjulsensorer som registrerer hjulenes hastighet/rotasjon
  • styrevinkelsensor
  • sideakselerasjonssensor som registrerer sentrifugalkreftene ved kurvekjøring
  • gyroskop som noterer hvordan bilen vrir seg rundt sin egen akse

En mikrokontroller registrerer all informasjon fra sensorene og beregner i løpet av brøkdeler av et sekund hva som skal korrigeres.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg