elektronisk kjørestabiliseringssystem

Elektronisk kjørestabiliseringssystem, sikkerhetsanordning i biler, system som tar over i vanskelige kjøresituasjoner. Flere og flere bilprodusenter utstyrer bilene sine med elektronisk stabiliseringssystem, men under forskjellig betegnelse. Eksempler er DSTC, Dynamic Stability and Traction System fra Volvo og ESP, Elektronisk Stabiliserings Program fra Mercedes. Et slikt system arbeider helt uavhengig på hvert hjul og griper inn og korrigerer om bilen viser tendens til sladd.

Elektroniske kjørestabiliseringssystemer har vist seg svært effektive, spesielt på bakhjulsdrevne biler. Systemene består hovedsakelig av: hjulsensorer som registrerer hjulenes hastighet/rotasjon, styrevinkelsensor, sideakselerasjonssensor som registrerer sentrifugalkreftene ved kurvekjøring, og en gyro som noterer hvordan bilen vrir seg rundt sin egen akse. En mikroprosessor registrerer all informasjon fra sensorene og beregner i løpet av brøkdeler av et sekund hva som skal korrigeres. Korrigeringene skjer ved at man bremser eller reduserer bremseeffekt på de enkelte hjulene, og i noen tilfeller begrenser motorkraften. Se også bil (Bremser).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.