Ekstremprogrammering er en smidig metode for utvikling av programvare, mest kjent for fokus på utviklerpraksiser som «parprogrammering» og «test-drevet utvikling».

Faktaboks

Også kjent som

engelsk: extreme programming.

Den originale metoden anbefalte tolv praksiser hvor utviklingsteam jobber tett med kunden:

  • inkrementell planlegging
  • små lanseringer av produkt (minimumsversjon først)
  • enkel design
  • test-drevet utvikling
  • refaktorering (omskriving for å forbedre programkode)
  • parprogrammering
  • kollektivt kodeeierskap
  • kontinuerlig integrasjon (alle komponenter i systemet settes sammen og testes)
  • 40-timers uke
  • tett dialog med kunde
  • kodestandard

Parprogrammering vil si at utviklere jobber i par, hvor en programmerer og den andre gir tilbakemeldinger på kodekvalitet og diskuterer problemløsning.

Test-drevet utvikling eller «test først-utvikling», er å starte programmeringen med å lage tester, som programkoden som utvikles senere skal passere.

Ekstremprogrammering var den første smidige metoden som fikk stor utbredelse, og i dag brukes mange av praksisene sammen med andre smidige metoder som Scrum og kanban.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Beck, K. (2000). Extreme Programming Explained: Embrace Change. Addison-Wesley.
  • Sommerville, I. (2016) Software Engineering, Tenth edition ed. Harlow, England: Pearson Education Limited.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg