Gangemesteren implementert i det visuelle språket Scratch
Et eksempel på et spill utviklet i Scratch. Man kan se at man har både løkker («gjenta 10 ganger»), variabler («riktig svar»), tester («hvis svar = riktig svar»), hvis-tester («hvis ... ellers ...»). Man kan også se at en kodeblokk har en viss fasong, og at den fasongen passer inni «gjenta»-klossen. Variabel-klosser er ovale, tester er sekskantet, og man kan observere at en hvis-test tar inn en sekskantet klosse og to blokker.

Blokkprogrammering er en måte å programmere en datamaskin på med visuelle komponenter heller enn tradisjonelle programmeringsspråk, som i for eksempel Python og C++. Bruk av visuelle komponenter gjør det enklere å komme i gang med programmering og kan gjøre små programmer mer forståelig.

Faktaboks

Også kjent som

blokk-koding, visuell programmering, grafisk programmering

Blokkprogrammering støtter de fleste vanlige programmeringskonstruksjoner, som bruk av variabler, hvis-tester, løkker og funksjonkall, i tillegg til bruker-input enten via musepeker eller tekstfelter. De er i så måte like kraftfulle som vanlige programmeringsspråk, i den forstand at enhver algoritme kan implementeres i visuelle programmeringsspråk (det vil si at de er Turing-komplette).

Hensikt

Syntaksfeil er en av de vanligste feilene å gjøre når man lærer seg å programmere, og i visuell programmering er det enklere å unngå syntaksfeil, da blokkene er fargekodet og har spesifikke former som gjør at dersom kodene passer sammen, så vil programmet være syntaktisk korrekt.

Bruk av blokkprogrammering

Utregning av trekanttallene
Utregning av trekanttallene: 1, 3, 6, 10, 15, .... Her blir det tiende trekanttallet regnet ut og skrevet ut på slutten.
Utregning av trekanttallene
Lisens: CC BY SA 3.0
Utregning av trekanttallene, i konstant tid
Utregning av det tiende trekanttallet, men denne gangen ved å bruke binomialformelen.
Utregning av trekanttallene, i konstant tid
Lisens: CC BY SA 3.0

Blokkprogrammering er mye brukt i skolen for å lære barn å programmere, og ett av de mest populære systemene er Scratch, utviklet av MIT. Enheten micro:bit er ett eksempel på hvor man kan bruke blokkprogrammering.

Blokkprogrammering er også brukt i såkalte low-code-miljøer, også kjent som fjerde-generasjons programmeringsspråk. Her er tanken at man skal kunne lage datasystemer uten å kunne programmere i en tradisjonell forstand.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg