bilens styring

Bilens styring er en viktig del av understellet og virker ved hjelp av et ratt foran førersetet. Rattets dreiing påvirker et system med rotasjonsoverføring (tannstang eller snekkedrev, tannstang og styrestag), slik at førere kan kontrollere bilen uten nevneverdig bruk av muskelstyrke.

Dette oppnår man best ved bruk av servostyring. Med servo menes i denne sammenheng en «assistent» som hjelper til med manøvreringen. Dette kan være en hydraulisk trykksylinder eller en elektromotor eller servomotor, som virker direkte på rattstangen eller styrestagene.

Styringen må generelt være fast og uten slark, og er konstruert for å kompensere for det indre hjulets kortere vei når bilen svinger. Hjulet må vinkles mer innover i svingen, jo mer bilen skal svinge. Hvis ikke begynner hjulene å gli sidelengs, å skrubbe. Dette ordnes med såkalt ackermannsstyring, som opprinnelig bestod av fast foraksel og bevegelige forhjulsspindler.

Med dagens uavhengige oppheng foran, og forhjulsdrift, er teknikken slik: Det ene hjulet styres med et styrestag og er koblet til det andre med et ekstra stag. I kurver vil hjulene nå svinge rundt et felles teoretisk sentrum, og det indre hjulet vris mer enn det ytre. Vognmaker Ackermanns styregeometri ble utviklet for hestekjerrer i første halvdel av 1800-tallet og er nå et fast prinsipp alle kjøretøys styring.

Det finnes visse vinkler som avgjør hvor god bilens komfort og sikkerhet blir, så som caster- og cambervinkel og forhjulenes vinkling innover (sett ovenfra), toe-in. De styrende hjulenes friksjon mot underlaget påvirkes av deres sleperadius.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Rolf Børge Rønning

Styring - bil.
Bilens styring kan deles opp i to kategorier.
Den retningsbestemmende og den retnings- stabiliserende del.
Den retningsbestemmende delen består av rattet som er sjåførens redskap til å bestemme retningen på kjøretøyet. Rattakselen overfører rattets dreiende bevegelser til styresnekken som omdanner rattets og rattakselens dreiende bevegelser til horisontale bevegelser via styerstag som er direkte koblet til hjulenes styrestag.
Den retnings- stabiliserende delen av bilens styring består av hjulopphengets opphengsarmer, fjærbein, støttestag, lenkearmer,støtdempere, fjærer samt hjulvinklene alle disse komponentene danner. Også kalt hjulgeometri.

skrev Ola Nordal

Hei Rolf. Takk for innspillet. Vi tar det med oss når vi kommer til å oppdatere artikkelen. Alt godt fra Ola i SNL-redaksjonen

skrev Rolf Børge Rønning

I siste del av artikkelen står: "De styrende hjulenes friksjon mot underlaget påvirkes av deres sleperadius."
I mine år som forstillingstekniker har jeg altid trodd at vi her snakker om skrubbradiusen.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg