Ackermannsstyring, styreinnretning for kjøretøyer, laget for å kompensere forskjellen i rulledistanse mellom de to forhjulene i en sving. Er kjennetegnet av fast foraksel og bevegelige forhjulsspindler. Det ene hjulet styres ved en styrearm og er forbundet med det annet ved et stag. I kurver vil hjulene nå svinge med felles sentrum, ved at det indre hjulet vris noe mer enn det ytre. Vognmaker Ackermanns styregeometri ble utviklet tidlig på 1800-tallet og er senere blitt alle kjøretøys styring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

11. oktober 2011 skrev Per Morten Bergvall

Ikke akkurat alle biler: På 1960-tallet hadde Porsche 356, senere også 911, en styregeometri der forhjulene alltid var parallelle. Hensikten var å beholde kontrollen bedre når den hang ut med hekken, altså breisladdet. Med Ackermannvinkel ville ellers forhjulene ha spriket ved kraftig overstyring, og gjort allerede vanskelige kjøreegenskaper enda mindre håndterlig.

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.