Hughes XF-11, amerikansk prototyp til tomotors fotorekognoseringsfly, utviklet av Hughes Aircraft Company.

Den første prototypen, utstyrt med kontraroterende propeller, fløy første gang 7. juli 1946 med Howard Hughes selv som pilot. Flyet styrtet under jomfruturen i en forstad i Los Angeles etter problemer med den ene propellen på styrbord side, og Hughes ble hardt skadet.

Den andre prototypen ble utstyrt med konvensjonelle propeller, men resten av ordren på 98 serieproduserte fly fra den amerikanske hærens flyvåpen var allerede kansellert ved slutten av den annen verdenskrig, og bare de to prototypene ble bygget.

XF-11 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-4360-31 Double Wasp stjernemotorer med en ytelse på 3000 hk hver. Vingespenn 30,91 m, lengde 19,94 m, maksimal startvekt 26 672 kg, topphastighet 724 km/t, beregnet rekkevidde 8000 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.