Hughes XF-11 var en amerikansk prototyp for et tomotors fotorekognoseringsfly, utviklet av Hughes Aircraft Company.

Den første prototypen, som var utstyrt med kontraroterende propeller, fløy første gang 7. juli 1946 med Howard Hughes selv som pilot. Flyet styrtet under jomfruturen i en forstad i Los Angeles etter problemer med den ene propellen på styrbord side, og Hughes ble hardt skadet.

Den andre prototypen ble utstyrt med konvensjonelle propeller, men resten av ordren på 98 serieproduserte fly fra den amerikanske hærens flyvåpen var allerede kansellert ved slutten av andre verdenskrig, og bare de to prototypene ble bygget.

XF-11 var utstyrt med to Pratt & Whitney R-4360-31 Double Wasp stjernemotorer, hver med en ytelse på 3000 hestekrefter.

  • Vingespenn: 30,91 meter
  • Lengde: 19,94 meter
  • Maksimal startvekt: 26 672 kilogram
  • Topphastighet: 724 km/t
  • Beregnet rekkevidde: 8000 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.