Timothy John "Tim" Schafer (f. 1967) er en amerikansk spilldesigner. Han er kjent for å ha vært en sentral figur i spillstudioet LucasArts, hvor han utviklet noen av noen av de viktigste eventyrspillene på 90-tallet. I 2000 dannet han sitt eget uavhengige spillselskap, Double Fine, som han fortsatt eier og leder i dag. Han regnes som en av de mest innflytelsesrike spilldesignerne i verden i dag, særlig blant uavhengige spillutviklere.

Schafer er kjent for sin kreative og humoristiske designstil. Han lager som regel spill med et fokus på historiefortelling, heller enn på spillmekanikker eller høyteknologisk grafikk. Spillene hans har som regel blitt svært godt mottatt; særlig Day of the Tentacle, Grim Fandango og Psychonauts er av mange regnet som blant de beste spillene i sine respektive sjangere. Allikevel har de færreste av utgivelsene hans vært kommersielle suksesser.

I 2012 ble Schafer den første profilerte spillutvikleren som ba om økonomisk støtte for å utvikle et spill via folkefinansieringsportalen Kickstarter. Han ba opprinnelig om $400 000 for å utvikle et eventyrspill, som senere kom til å bli kjent som Broken Age. Etter en måned samlet han inn omtrent 3,5 millioner dollar. Schafer og Double Fine startet med dette en viktig trend for uavhengig spillutvikling, da det etter denne kampanjen skjedde en eksplosjon i folkefinansiering blant dataspill.

  • The Secret of Monkey Island (1990)
  • Monkey Island 2: LeCuck's Revenge (1991)
  • Day of the Tentacle (1993)
  • Full Throttle (1995)
  • The Curse of Monkey Island (1997)
  • Grim Fandango (1998)
  • Psychonauts (2005)
  • Brütal Legend (2009)
  • Costume Quest (2010)
  • Broken Age (2014)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.