Tim Schafer, 2011
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Tim Schafer er en amerikansk dataspilldesigner. Han er kjent for å ha vært en sentral figur i spillstudioet LucasArts, hvor han bidro i utviklingen av noen av de viktigste eventyrspillene på 1990-tallet. Etter at han forlot LucasArts på begynnelsen av 2000-tallet dannet han sitt eget uavhengige spillselskap, Double Fine, som han fortsatt leder i dag. Han regnes som en av de mest innflytelsesrike spilldesignerne i verden i dag, særlig blant uavhengige spillutviklere.

Schafer er kjent for sin kreative og humoristiske designstil. Han lager som regel dataspill med et fokus på historiefortelling, heller enn på kompliserte spillmekanikker eller høyteknologisk grafikk. Spillene hans har som regel blitt svært godt mottatt; særlig Day of the Tentacle, Grim Fandango og Psychonauts er av mange regnet som blant de beste spillene i sine respektive sjangere. Likevel har de færreste av utgivelsene hans vært store kommersielle suksesser.

I 2012 ble Schafer den første profilerte spillutvikleren som ba om økonomisk støtte for å utvikle et spill via folkefinansieringsportalen Kickstarter. Han ba opprinnelig om 400 000 amerikanske dollar for å utvikle et eventyrspill, som senere kom til å bli kjent som Broken Age. Prosjektet endte opp med å samle inn omtrent 3,4 millioner dollar. Schafer og Double Fine startet med dette en viktig trend for uavhengig spillutvikling, da det etter denne kampanjen skjedde en eksplosjon i folkefinansiering av dataspill.

Utvalgte utgivelser

  • 1990: The Secret of Monkey Island
  • 1993: Day of the Tentacle
  • 1995: Full Throttle
  • 1998: Grim Fandango
  • 2005: Psychonauts
  • 2009: Brütal Legend
  • 2014: Broken Age

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg